Tønsbergs Blad endte fjoråret med nesten 18 millioner i pluss. Det viser årsregnskapet fra 2020.
– Utrolig fornøyd
Avisen endte med et driftsresultat på 22,8 millioner kroner, mot 24,5 millioner, og et årsresultat på 17,9 millioner kroner, ned fra 19,5 millioner i 2019.
– Utifra hvor vi sto i fjor, er jeg utrolig fornøyd med resultatet. Det har vært lagt ned en veldig god jobb fra alle ansatte, de har strukket seg som bare det, sier ansvarlig redaktør og daglig leder i Tønsberg Blad, Sigmund Kydland til Medier24.
Avisen økte opplagsinntektene med to millioner kroner, fra 69,4 millioner til 71,4 millioner. Samtidig tapte de stort på annonseinntekter fra 56,2 millioner kroner i 2019, til 43,3 millioner. Samlet ble inntektene på 120,7 millioner kroner.
– Den gode opplagsinntekten har betydd mye for inntektene generelt. Journalistene har levert fra hjemmekontor så det suser, sier Kydland og legger til at avisen har økt opplaget med 1150.
– Det er vi veldig stolte og fornøyde med. Det har vært svært viktig for oss.
– Innsats fra hele huset
TB kuttet også kraftig i kostnadene, i likhet med mange aviser. Avisen endte med kostnader på 97,9 millioner kroner, mot 108,2 millioner året før. Kydland forteller at avisen også måtte permittere deler av markedsavdelingen i en periode.
Og Kydland sier at den gode veksten fra fjoråret har fortsatt inn i 2021.
– Så langt ser året enda litt bedre ut enn fjoråret, det er hyggelig. Og så håper vi at vi ser en bedring i annonseinntektene sammen med den fine farten på abonnement, sier han og legger til at avisen er optimistiske for året.
– Vi får betalt for godt innhold, og har en sterk produktutvikling. Og innsatsen har vært gjennom hele huset, sier han.