Porsgrunn Dagblad endte på et årsresultat på nesten 700 000 i overskudd i fjor. Det viser årsregnskapet for 2020.
Avisen tapte en million i annonseinntekter, og endte på 16,9 millioner kroner i omsetning, ned fra 17, 7 millioner i 2019.
– Fornøyde med året
– Fjoråret bar preg av korona, som hos andre aviser. Men opplagsinntektene holdt seg bra og vi er fornøyde med hvordan året gikk, forteller redaktør i Porsgrunn Dagblad, Erik Enger, til Medier24.
Han legger til at selv om annonseinntektene raste da koronaen traff, har de tatt seg godt opp igjen.
– I år går det veldig bra. Vi ligger foran budsjettet, og mye høyere enn i fjor, forteller han.
Avisen kuttet også driftskostnadene, blant annet fordi de endret trykkefrekvens fra fem dager i uka til tre dager i uka.
– Stor oppslutning i år
Enger forteller at siden avisen kun har ansatte journalister, og ingen markedsavdeling, ble heller ingen permittert under de hardeste korona-månedene. Avisen er heleid av Amedia, og får markedsassistanse derifra.
Avisen endte i fjor med et resultat før skatt på 817 554 kroner, ned fra 907 602 kroner i 2019. Årsresultatet endte på 687 322.
Opplagsinntektene økte med nesten 200 000, og Enger forteller at 2021 sålangt også har gitt en god økning i opplaget.
– Vi har aldri hatt så stor oppslutning om lokalavisen som det vi har nå. Vi øker eksplosivt på nett. Fra å ligge på 2300-2400 pluss-brukere hver dag tidligere, er vi nå over 3000 hver dag, selv om sommeren, sier Enger.