PD-redaksjonen: Erik Enger, Trond Arvid Alund, Tom B. Hansen, Geir Fragell og Andreas Bjerlv Karlsen.

Porsgrunn Dagblad fornøyd med fjorårets tall: Opplever eksplosiv vekst i år

– Vi har aldri hatt så stor oppslutning om lokalavisen som det vi har nå, sier redaktør Erik Enger.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Porsgrunn Dagblad endte på et årsresultat på nesten 700 000 i overskudd i fjor. Det viser årsregnskapet for 2020.

Avisen tapte en million i annonseinntekter, og endte på 16,9 millioner kroner i omsetning, ned fra 17, 7 millioner i 2019.

– Fornøyde med året

– Fjoråret bar preg av korona, som hos andre aviser. Men opplagsinntektene holdt seg bra og vi er fornøyde med hvordan året gikk, forteller redaktør i Porsgrunn Dagblad, Erik Enger, til Medier24.

Han legger til at selv om annonseinntektene raste da koronaen traff, har de tatt seg godt opp igjen.

– I år går det veldig bra. Vi ligger foran budsjettet, og mye høyere enn i fjor, forteller han.

Avisen kuttet også driftskostnadene, blant annet fordi de endret trykkefrekvens fra fem dager i uka til tre dager i uka.

– Stor oppslutning i år

Enger forteller at siden avisen kun har ansatte journalister, og ingen markedsavdeling, ble heller ingen permittert under de hardeste korona-månedene. Avisen er heleid av Amedia, og får markedsassistanse derifra.

Avisen endte i fjor med et resultat før skatt på 817 554 kroner, ned fra 907 602 kroner i 2019. Årsresultatet endte på 687 322.

Opplagsinntektene økte med nesten 200 000, og Enger forteller at 2021 sålangt også har gitt en god økning i opplaget.

– Vi har aldri hatt så stor oppslutning om lokalavisen som det vi har nå. Vi øker eksplosivt på nett. Fra å ligge på 2300-2400 pluss-brukere hver dag tidligere, er vi nå over 3000 hver dag, selv om sommeren, sier Enger.

Powered by Labrador CMS