Tore Sagen, Steinar Sagen og Bjarte Tjøstheim skal være på vei over til Schibsted, ifølge kilder.Thomas Winje ijord / NTB
M24 erfarer: Gjengen bak Radioresepsjonen skal ha forlatt NRK til fordel for VG og Schibsted
Mediehuset i Akersgata 55 skal ha lagt mye penger på bordet og gitt full redaksjonell frihet for å overbevise NRK-profilene om å ta med seg lytterne over, ifølge kilder. VG vil ikke kommentere.
Mandag kunne Dagens Næringsliv melde at profilene Steinar Sagen, Tore Sagen og Bjarte Tjøstheim i «Radioresepsjonen» slutter i NRK.
Men det var ingen medier som klarte å få snurten i hvor de var på vei. Før nå.
Medier24 erfarer at Sagen-brødrene og Tjøstheim skal ha signert med VG og Schibsted. Ifølge kilder med kjennskap til prosessen, har de lagt mye penger på bordet for å sikre seg profilene til det som omtales som en omfattende satsing på lyd.
Flere i NRKs underholdningsavdeling skal ha fått de samme opplysningene mandag da nyheten ble kjent.
«Det kan jeg dessverre ikke kommentere uavhengig av om din erfaring er riktig eller ikke. Generelt kommenterer vi ikke spekulasjoner om hvem som begynner eller slutter i VG til en hver tid», skriver podkastsjef Helle Skjervold i VG i en tekstmelding til M24.
Utviklingsredaktør Øyvind Brenne i VG vil heller ikke kommentere opplysningene.
Avtalen skal ha blitt klar allerede i starten av februar, etter det M24 forstår. Men selve merkevaren «Radioresepsjonen» får de ikke lov til å ta med seg over til Schibsted-systemet.
– Vi har ingen kommentar utover det som ble sagt tidligere mandag, sier Knut Müller-Nilssen i trioens management Semipartner til M24.
Underholdningsdirektør Charlo Halvorsen i NRK sier han ikke har noen kommentar til saken.
Kan jobbe med andre prosjekter
Én kilde med kjennskap til prosessen forteller at NRK-profilene skal ha fått godkjent at de fortsatt kan jobbe med andre prosjekter utenfor Akersgata 55, så overgangen vil ikke påvirke eventuelle TV-, skuespiller-, eller andre opptredener.
VG og Schibsted har belaget seg på en enorm oppussing på lydformatet sitt når de hentet inn tidligere Google Norge-topp Helle Skjervold som podkastsjef i fjor.
Kort tid etter ansettelsen kom nyheten om at Schibsted lanserer sin egen podkastplattform som er integrert med teknologiplattformen Core News Product. Det gjør det enkelt for, for eksempel VG, å legge ved en artikkel til selve podkast - som er viktig for å få økt distribusjon. Det medførte også at man kan høre podkastene direkte i VG-appen.
Totalt har Schibsted i dag rundt 40 aktive podkaster i Norge og VG både har og skal lansere en rekke lydprosjekter i tiden fremover med temaer innen nyheter, sport, underholdning til mer forbrukerrettet innhold.
Da M24 snakket med podkastsjef Helle Skjervold i VG i 2020, uttalte hun dette om lydsatsingen.
– Vi skal pusse opp og bygge om podkast-familien vår, sa hun til M24 i 2020.
Skjervold gjorde det da klart at de ville gjøre større endringer i sin portefølje over podkaster.
– Vi har for første gang vurdert hele vår podkast-portefølje, og har funnet ut at vi heller vil satse på andre ting fremover. Vi har større tro på de konseptene vi nå skal jobbe med. Vi har også stilt oss spørsmålet om hvilke type podkaster VG har best forutsetninger til å lage, sa Skjervold da.
Medier24 har forsøkt å få en kommentar fra Schibsted mandag kveld uten hell.