Ansvarlig redaktør i Sunnmørsposten, Hanna Relling Berg og administrerende direktør, Kjell Slinning.

Inntektene faller for Sunnmørsposten: – Klarer ikke å kompensere 

Selv om brukerinntektene øker for Sunnmørsposten øker, faller annonseinntekten for kraftig. 

Publisert Sist oppdatert

Inntektene til Sunnmørsposten falt med 2,5 millioner kroner i fjor. Det viser årsregnskapet for 2023.

Avisen endte med samlede inntekter på 133,8 millioner kroner. Det er en nedgang fra 136,2 millioner. Salgsinntektene falt med 2,7 millioner kroner.

– Det var et ok år. Vi har noen utfordringer på inntektssiden i likhet med resten av bransjen. Vi ser et fall på annonser på papir som vi ikke klarer å kompensere med en svak økning på digitale annonser, sier administrerende direktør Kjell Slinning til Medier24.

Annonseinntektene falt med fire millioner kroner. Samtidig økte brukerinntektene med 1,3 millioner kroner.

– Vi gjør det greit på de redaksjonelle inntektene, og har kontroll på kostnadene, sier han.

Vekst i digitale lesere

Samtidig sank kostnadene fra 122,4 millioner kroner, til 120,6 millioner.

Driftsresultatet endte på 13,1 millioner kroner, en svak nedgang fra 13,8 millioner. Årsresultatet endte på 16,5 millioner kroner, opp fra 13,3 millioner. Sunnmørsposten er en del av Polaris Media, og ga i fjor konsernbidrag på 24,2 millioner kroner.

Sunnmørsinntektene økte brukerinntektene med 1,3 millioner kroner. Samtidig sank annonseinntektene med fire millioner kroner.

I sin årsberetning skriver Sunnmørsposten at de har en samlet oppslutning av 73.400 daglig lesere, og at de var bant medienehusene med sterkest vekst i antall digitale lesere i 2023. De hadde en vekst på 8,7 prosent.

Avisen hadde også en svak økning i opplagstall ved forrige måling, på 890. Samtidig hadde de en digital vekst på 16,6 prosent.

Og utviklingen fortsetter i år på lik linje som i fjor, sier Slinning.

– Digitale inntekter går fremdeles greit, men vi står i den samme konverteringsspagaten som de fleste andre medier. Så det blir et interessant år.

Har feiret med kake

Sjefredaktør Hanna Relling Berg sier til Medier24 at fjoråret var veldig godt redaksjonelt.

– Vi hadde svært sterk digital vekst, og har vært gode både på nyhetsjournalistikken og den undersøkende journalistikken.

Hun trekker frem graveprosjektet om konkursryttere som har forgreininger over hele landet.

– Det er en sak vi ser fortsetter å være aktuell og en blir referert til i konkurser av bostyrer.

Hun viser også til prosjektet «unge stemmer» hvor avisen fikk inn 50 meninginnlegg fra lesere mellom 13-27 år.

– Og vi ser at veksten fra fjoråret fortsetter i år. Så det har blitt feiret med kake i år og, sier Relling Berg.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS