Fotball og kostnadskutt ga millionoverskudd for Romsdals Bustikke

Selv om annonsesvikten varte nesten hele fjoråret, endte Romsdals Budstikke på plussiden.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Romsdals Budstikke kuttet kostnadene i 2020, og endte med et driftsresultat på 13,9 millioner kroner, en million opp fra 2019. Det viser årsregnskapet for i fjor.

«Humpete høst»

– Året gikk veldig bra for oss. Det er et godt resultat i et år vi ikke trodde ville gå så bra. Vi startet 2020 med noen veldig gode måneder før ting ble snudd veldig opp ned, forteller ansvarlig redaktør i Romsdals Budstikke, Ole Bjørner Loe Welde, til Medier24.

Avisen tapte i likhet med mange andre aviser en god del annonseinntekter, og endte med inntekter på 82,3 millioner kroner, ned fra 86,4 millioner.

Loe Welde forteller at fallet som startet i mars, ga en «humpete høst».

– Annonsesvikten varte egentlig gjennom hele året hos oss, men det var verst frem til sommerferien.

Avisen måtte også i likhet med mange andre ty til permitteringer i markedsavdelingen.

Avisens kostnader sank fra 73,4 millioner kroner til 68,3 millioner.

Satser digitalt

Loe Welde legger til at opplagsinntektene samtidig gikk opp, som bidrar til det gode resultatet.

– Vi har hatt en veldig fin vekst i digitale abonnement, og vi har jobbet med å styrke oss siden 2019, spesielt på å dekke nyhetsdøgnet, og med flere streamer og direktesendinger.

I 2020 lanserte de også rb24, en satsing for næringslivsjournalist.

– I tillegg har vi satset på lyd, med en egen radiokanal, og vi har begynt å jobbe mer med podkaster.

Romsdalsavisen har også nytt godt av suksess med lokal fotball, og de sikret seg tv-rettighetene til kvalifiseringskampene i Europaleague, hvor Molde i år er mer.

– Det har jo vært spesielt at det lokale fotballaget har gjort det så sterkt ute i Europa, mens vi har vært avskåret fra å reise ned og følge laget. Men det at vi har fått vist kampene har hjulpet på, sier han.

Powered by Labrador CMS