Romsdals Budstikke kuttet kostnadene i 2020, og endte med et driftsresultat på 13,9 millioner kroner, en million opp fra 2019. Det viser årsregnskapet for i fjor.
«Humpete høst»
– Året gikk veldig bra for oss. Det er et godt resultat i et år vi ikke trodde ville gå så bra. Vi startet 2020 med noen veldig gode måneder før ting ble snudd veldig opp ned, forteller ansvarlig redaktør i Romsdals Budstikke, Ole Bjørner Loe Welde, til Medier24.
Avisen tapte i likhet med mange andre aviser en god del annonseinntekter, og endte med inntekter på 82,3 millioner kroner, ned fra 86,4 millioner.
Loe Welde forteller at fallet som startet i mars, ga en «humpete høst».
– Annonsesvikten varte egentlig gjennom hele året hos oss, men det var verst frem til sommerferien.
Avisen måtte også i likhet med mange andre ty til permitteringer i markedsavdelingen.
Avisens kostnader sank fra 73,4 millioner kroner til 68,3 millioner.
Satser digitalt
Loe Welde legger til at opplagsinntektene samtidig gikk opp, som bidrar til det gode resultatet.
– Vi har hatt en veldig fin vekst i digitale abonnement, og vi har jobbet med å styrke oss siden 2019, spesielt på å dekke nyhetsdøgnet, og med flere streamer og direktesendinger.
I 2020 lanserte de også rb24, en satsing for næringslivsjournalist.
– I tillegg har vi satset på lyd, med en egen radiokanal, og vi har begynt å jobbe mer med podkaster.
Romsdalsavisen har også nytt godt av suksess med lokal fotball, og de sikret seg tv-rettighetene til kvalifiseringskampene i Europaleague, hvor Molde i år er mer.
– Det har jo vært spesielt at det lokale fotballaget har gjort det så sterkt ute i Europa, mens vi har vært avskåret fra å reise ned og følge laget. Men det at vi har fått vist kampene har hjulpet på, sier han.