Nina M. Eldor har allerede gått på ski i år.

Nina Eldor logger ikke helt av i påsken: –– Pushvarsler og nyheter på mobilen gir mening for meg, også i ferien

Likevel er jakten på nyhetene byttet ut med jakt på påskeegg for den kommende breakingsjefen i TV 2.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Medier24 stiller denne påsken en rekke spørsmål til medieprofiler i spalten #Påskepraten.

Nina M. Eldor starter påsken som fungerende nyhetsredaktør i NTB. Før hun i juni skal starte som breakingsjef i TV 2.

– Hva gjør du i påska? (og når hadde du sist ski på beina?)

– Påsken blir en milepæl for familien, som for første gang skal jakte påskeegg i Finnskogen. Det blir godt med en pause i skogkanten med mann, femåring og en litt intens hund. Og besøk! Det føles nærmest ekstraordinært å bare kunne invitere, uten masse forbehold og testing. Forrige skitur var rundt og rundt hytta for et par måneder siden. Inntar fort rollen som jovial sportskommentator, for å heie fram en med kortere ski opp en bakke eller rundt en sving.

– Når finner du roen på ferie?

– Når jeg har gått en lang nok tur med hunden Edward til at det verste jaget er over, og det bare er å sette seg i solveggen og skue utover trærne, med god samvittighet.

– Hvilke medier/serier/podkaster/innhold vil du anbefale andre å konsumere i påska?

– Pushvarsler og nyheter på mobilen gir mening for meg, også i ferien. Men når nyhetsbildet er bekmørkt, trekker jeg over i underholdning, mystikk eller dystopi, for å få hodet over på en annen frekvens. Så en salig blanding av alt fra Kompani Lauritzen til Åsta Holth og Alt etter havet (inhabil anbefaling). Selv skal jeg lese ferdig Sunniva Lye Axelsens Invictus.

– Hvordan vil du karakterisere medieåret så langt i år?

– Vi har sett hvordan én krise tar over for en annen. Ikke uvanlig i vår bransje, men samtidig er det ekstremvariantene vi nå snakker om. Både korona og Ukraina-krigen har gjort sterkt og varig inntrykk, hos publikum, i redaksjonene og i hverdagen. Samtidig har vi fått bekreftet det enorme behovet for breaking news, oversikt og verifisert informasjon.

– Hvordan blir resten av medieåret 2022?

– De utfordringene nyhetsbildet har kastet oss inn i år, er skjerpende og med på å utvikle journalistikken. Det er krevende i alle ledd, enten vi snakker enkeltsaker eller totalen. Å snu bunken virker akkurat nå som et fjernt munnhell. Jeg er redd vi har krigen med oss videre, og håper vi kan ha lagt koronaen bak oss. Og så hadde det vært fint med en overraskende twist i nyhetsbildet som ikke er fullt så dyster.

Powered by Labrador CMS