Denne saken i VG fikk Nils Fredrik Wisløff-Høgestøl til å reagere.

Reagerer på manglende merking av VG-sak: – Uryddig

VG merket ikke influenser-sak med festival-sponsing. Det får kampanjeansvarlig i KLP til å reagere.
– Burde vært opplyst, svarer VG. 

Publisert Sist oppdatert

Onsdag publiserte VG en sak med kjendisenes sommerbilder. Hovedbildet er Emilie Nereng sitt bilde fra Stavernfestivalen. I den opprinnelige saken hadde ikke VG skrevet at de selv er sponsor av festivalen, og at Emilie Nereng sitt innlegg på Instagram om turen til festivalen er merket med reklame. 

Kampanjeansvarlig i KLP, Nils Fredrik Wisløff-Høgestøl, reagerer på saken i et innlegg på LinkedIn, og kaller saken uryddig.

«Hvor går egentlig grensen for habilitet og objektivitet i media når sponsorer og kommersielle interesser er involvert på denne måten? Jeg mener jo ikke at VG ikke kan skrive om festivalen, men jeg tenker jo de burde skrevet at dette var reklame fra Nereng sin side, og også at VG er sponsor.»

Han legger til at saken gjør han mer kritisk til VGs dekning av kultur og arrangementer.

«Selv om VG selv mener de tar redaksjonelle vurderinger uavhengig av markedsavdelingen, så gjør jo dette at jeg lurer på om det helt stemmer, og om de også ville dekket mer kritiske saker knyttet til festivalen,»

– Virker ikke som en glipp

Til Medier24 utdyper Wisløff-Høgestøl at saken er et lite, ubetydelig eksempel, men at jo flere saker det blir, jo mer svekkes tiltroen til VG.

– Igjen klarer de å blande det som er åpenbart kommersielt med det som er åpenbart redaksjonelt, uten å skrive at de gjør det.

Et døgn etter at saken ble publisert, har VG lagt inn en rettelse nederst i saken om at de er sponsor av festivalen, og lagt inn at flere av influensernes bilder er merket med reklame og annonse.

– Rettelsen er for så vidt fin, men nå er saken langt nede i feeden. De som er interessert i Nereng og hva hun gjør i sommer har for lengst fått med seg saken. Det løser ikke problemet at de retter, de burde ha merket det med en gang, sier han.

Han legger til at det at de ikke skriver at Nerengs innlegg er sponset, ikke virker som en glipp.

– Det virker som de ikke tar det med fordi det da gjør saken dårligere.

Wisløff-Høgestøl legger til at det ikke er første gang VG gjør slike tabber, både fordi de skriver om kjendiser og fordi de har avtaler med flere kjendiser gjennom Max Social.

– Det er åpenbart at de kan havne i flere slike problemstillinger. Og man skulle tro VG var bedre på dette.

– Burde vært opplyst

Avdelingsleder i VG, Synnøve Åsebø, er forelagt kritikken fra Wisløff-Høgestøl. Hun skriver til Medier24 at dette er en sak de pleier å lage hver sommer, der de viser fram kjendisenes sommerbilder. 

– Artikkelen oppdateres fortløpende i løpet av fellesferien. Saken handler ikke om Stavernfestivalen, men det burde vært opplyst at VG er sponsor av festivalen og at innlegget til Nereng var merket reklame. Dette er nå endret i saken og lagt inn i VGs rettelogg.

Hun skriver videre at det er markedsavdelingen i VG som håndterer sponsoravtaler. 

– VGs underholdningsavdeling har en bred dekning av festivalsommeren i Norge. I dag er vi på Slottsfjell-festivalen i Tønsberg. Redaksjonen står helt fritt i sine vurderinger av hvilke festivaler som skal dekkes og hvilke saker som lages.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS