Onsdag publiserte VG en sak med kjendisenes sommerbilder.
Hovedbildet er Emilie Nereng sitt bilde fra Stavernfestivalen. I den
opprinnelige saken hadde ikke VG skrevet at de selv er sponsor av festivalen,
og at Emilie Nereng sitt innlegg på Instagram om turen til festivalen er merket
med reklame.
Kampanjeansvarlig i KLP, Nils Fredrik Wisløff-Høgestøl,
reagerer på saken i et innlegg på LinkedIn, og kaller saken uryddig.
«Hvor
går egentlig grensen for habilitet og objektivitet i media når sponsorer og
kommersielle interesser er involvert på denne måten? Jeg mener jo ikke at VG
ikke kan skrive om festivalen, men jeg tenker jo de burde skrevet at dette var
reklame fra Nereng sin side, og også at VG er sponsor.»
Han
legger til at saken gjør han mer kritisk til VGs dekning av kultur og
arrangementer.
«Selv
om VG selv mener de tar redaksjonelle vurderinger uavhengig av
markedsavdelingen, så gjør jo dette at jeg lurer på om det helt stemmer, og om
de også ville dekket mer kritiske saker knyttet til festivalen,»
– Virker ikke som en glipp
Til
Medier24 utdyper Wisløff-Høgestøl at saken er et lite, ubetydelig eksempel, men
at jo flere saker det blir, jo mer svekkes tiltroen til VG.
– Igjen klarer de å blande
det som er åpenbart kommersielt med det som er åpenbart redaksjonelt, uten å
skrive at de gjør det.
Et døgn etter at saken ble publisert, har VG lagt inn en
rettelse nederst i saken om at de er sponsor av festivalen, og lagt inn at
flere av influensernes bilder er merket med reklame og annonse.
– Rettelsen er for så vidt fin,
men nå er saken langt nede i feeden. De som er interessert i Nereng og hva hun
gjør i sommer har for lengst fått med seg saken. Det løser ikke problemet at de
retter, de burde ha merket det med en gang, sier han.
Han legger til at det at de ikke skriver at Nerengs innlegg
er sponset, ikke virker som en glipp.
– Det virker som de ikke tar
det med fordi det da gjør saken dårligere.
Wisløff-Høgestøl legger til at det ikke er første gang VG
gjør slike tabber, både fordi de skriver om kjendiser og fordi de har avtaler
med flere kjendiser gjennom Max Social.
– Det er åpenbart at de kan
havne i flere slike problemstillinger. Og man skulle tro VG var bedre på dette.
– Burde vært opplyst
Avdelingsleder i VG, Synnøve Åsebø, er forelagt kritikken fra Wisløff-Høgestøl. Hun skriver til Medier24 at dette er en sak de pleier å lage hver sommer, der de viser fram kjendisenes sommerbilder.
– Artikkelen oppdateres fortløpende i løpet av fellesferien. Saken handler ikke om Stavernfestivalen, men det burde vært opplyst at VG er sponsor av festivalen og at innlegget til Nereng var merket reklame. Dette er nå endret i saken og lagt inn i VGs rettelogg.
Hun skriver videre at det er markedsavdelingen i VG som håndterer sponsoravtaler.
– VGs underholdningsavdeling har en bred dekning av festivalsommeren i Norge. I dag er vi på Slottsfjell-festivalen i Tønsberg. Redaksjonen står helt fritt i sine vurderinger av hvilke festivaler som skal dekkes og hvilke saker som lages.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no