Assisterende generalsekretær i Norsk Redaktørforening, Reidun Kjellling Nybø.

Redaktørforeningen ble koblet inn i Nidaros-konflikten: – Eierne skal ikke blande seg

Assisterende generalsekretær Reidun Kjelling Nybø understreker at redaktører har full uavhengighet, innenfor visse rammer som bestemmes av eier.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tidligere Nidaros-redaktør Vanja S. Holst rettet fredag i forrige uke kritikk mot sitt tidligere styre og styreleder Arne Reginiussen. Blant annet hevdet Holst at styret har blandet seg inn i konkrete redaksjonelle prioriteringer, noe Amedia avviser å ha gjort.

Norsk Redaktørforenings assisterende generalsekretær, Reidun Kjelling Nybø bekrefter at de har bistått Holst i konflikten.

– Vi bistår medlemmene våre, og gir ofte råd i alle mulige saker. Jeg vil ikke gå detaljert inn i hva vi har gjort og sagt i denne saken, men kan bekrefte at vi har vært i kontakt med Vanja Holst, sier Nybø til Medier24.

Og fortsetter:

– Norsk redaktørforening legger seg ikke oppi diskusjonene om Amedias journalistikk og prioriteringer. Det er ikke vårt bord. Som tidligere redaktør i Amedia-mediehuset Avisa Nordland håper jeg imidlertid at Amedia aktivt deltar i diskusjonen som Vanja Holst reiser om prioriteringen av dagsordensettende saker.

Som Medier24 skrev på fredag avviser styreleder Arne Reginiussen å ha blandet seg inn i redaksjonelle vurderinger i Nidaros.

Jeg har jobbet sammen med Vanja Holst i mange år. Ikke på noe tidspunkt har jeg overprøvd eller instruert henne i redaksjonelle spørsmål om hva som publiseres, uttalte Reginiussen til Medier24.

Les hele hans uttalelser i denne saken.

– Åpenbart problematisk

Assisterende generalsekretær Nybø understreker at Redaktørforeningen kun kjenner saken fra Holsts side, og at de ikke ønsker å konkludere i denne saken.

Likevel sier hun følgende:

– Dersom det er slik at styreleder har gått inn og forsøkt å påvirke prioriteringer og redaksjonelle valg overfor redaktøren, vil dette åpenbart være problematisk, både overfor redaktørplakaten og i henhold til medieansvarsloven.

– Hvorfor ville dette være så problematisk?

– I Redaktørplakaten heter det at redaktøren må forplikte seg til utgivergrunnlaget, og opptre i tråd med mediets grunsyn og forhåndbestemmelser. Det betyr at eieren har innflytelse på strategi, retning og rammer for mediet, sier Nybø.

Og legger til:

– Innenfor denne rammen skal redaktøren være fri og uavhengig, og ha full ledelse for sin redaksjon.

– Skal ikke blande seg inn

– Hvor går grensen for hva et konsern, en eier eller en utgiver kan pålegge sine aviser å gjøre i kraft av strategidokumenter og styringsretten sin?

– Eierne skal ikke blande seg inn i de løpende redaksjonelle valg og prioriteringer og heller ikke den løpende driften og styringen av redaksjonen, svarer Nybø.

Og legger til:

– Utfordringen er å trekke den nøyaktige grensen mellom hva som er strategiske og overordnede beslutninger og hva som er løpende drift. Det er viktig er at man er bevisst på dette i de ulike mediekonsernene og i mediehusene.

Nybø har selv bakgrunn fra Amedia-eide Avisa Nordland. Hun mener innholdsutviklerne generelt sett gjør en god jobb, og at de er opptatte av å respektere redaktørens rolle.

– Jeg vet at de er veldig opptatt av at det er den enkelte redaktør som styrer redaksjonen,og at ledelsen beslutter hvilket innhold som publiseres. Å diskutere i hvor stor grad innholdsutviklerne legger premissene, mener jeg er viktig.

Samtidig kommer Nybø med en oppfordring til pressen i sin helhet.

– Man må ha et bevisst forhold til redaktørplakaten og medieansvarsloven. Disse bestemmelsene er så viktige for å sikre at vi har redaksjoner som utøver fri og uavhengig journalistikk.

– Bør lyttes til

På spørsmål om hvilke muligheter de ansatte har til å påvirke en eier, utgiver eller et konserns strategidokument, svarer Nybø:

– Strategi på konsernnivå er en ting, men man har også strategi på mediehusnivå. Medarbeiderne, både i form av redaktørene og journalistene, har definitivt innflytelse på strategien.

– Det er ikke slik at eiere lager strategiene sine i et vakuum. Det skjer helt åpenbart i samhandling med både redaktørene og journalistene. De bør delta i arbeidet, og de bør lyttes til. Det tror jeg skjer, sier Nybø.

Hva bør redaktører gjøre, hvis de opplever redaksjonell innblanding fra styret sitt?

– De bør definitivt ta det opp, både med dem det gjelder og de bør bruke oss som rådgivere. Det er uavhengig av om det er eiere, annonsører eller andre som prøver å påvirke dem og deres måte å utøve redaktørrollen på, sier Nybø til slutt.

Powered by Labrador CMS