Tidligere Nidaros-redaktør Vanja S. Holst rettet fredag i forrige uke kritikk mot sitt tidligere styre og styreleder Arne Reginiussen. Blant annet hevdet Holst at styret har blandet seg inn i konkrete redaksjonelle prioriteringer, noe Amedia avviser å ha gjort.
Norsk Redaktørforenings assisterende generalsekretær, Reidun Kjelling Nybø bekrefter at de har bistått Holst i konflikten.
– Vi bistår medlemmene våre, og gir ofte råd i alle mulige saker. Jeg vil ikke gå detaljert inn i hva vi har gjort og sagt i denne saken, men kan bekrefte at vi har vært i kontakt med Vanja Holst, sier Nybø til Medier24.
Og fortsetter:
– Norsk redaktørforening legger seg ikke oppi diskusjonene om Amedias journalistikk og prioriteringer. Det er ikke vårt bord. Som tidligere redaktør i Amedia-mediehuset Avisa Nordland håper jeg imidlertid at Amedia aktivt deltar i diskusjonen som Vanja Holst reiser om prioriteringen av dagsordensettende saker.
Som Medier24 skrev på fredag avviser styreleder Arne Reginiussen å ha blandet seg inn i redaksjonelle vurderinger i Nidaros.
– Jeg har jobbet sammen med Vanja Holst i mange år. Ikke på noe tidspunkt har jeg overprøvd eller instruert henne i redaksjonelle spørsmål om hva som publiseres, uttalte Reginiussen til Medier24.
Les hele hans uttalelser i denne saken.
– Åpenbart problematisk
Assisterende generalsekretær Nybø understreker at Redaktørforeningen kun kjenner saken fra Holsts side, og at de ikke ønsker å konkludere i denne saken.
Likevel sier hun følgende:
– Dersom det er slik at styreleder har gått inn og forsøkt å påvirke prioriteringer og redaksjonelle valg overfor redaktøren, vil dette åpenbart være problematisk, både overfor redaktørplakaten og i henhold til medieansvarsloven.
– Hvorfor ville dette være så problematisk?
– I Redaktørplakaten heter det at redaktøren må forplikte seg til utgivergrunnlaget, og opptre i tråd med mediets grunsyn og forhåndbestemmelser. Det betyr at eieren har innflytelse på strategi, retning og rammer for mediet, sier Nybø.
Og legger til:
– Innenfor denne rammen skal redaktøren være fri og uavhengig, og ha full ledelse for sin redaksjon.
– Skal ikke blande seg inn
– Hvor går grensen for hva et konsern, en eier eller en utgiver kan pålegge sine aviser å gjøre i kraft av strategidokumenter og styringsretten sin?
– Eierne skal ikke blande seg inn i de løpende redaksjonelle valg og prioriteringer og heller ikke den løpende driften og styringen av redaksjonen, svarer Nybø.
Og legger til:
– Utfordringen er å trekke den nøyaktige grensen mellom hva som er strategiske og overordnede beslutninger og hva som er løpende drift. Det er viktig er at man er bevisst på dette i de ulike mediekonsernene og i mediehusene.
Nybø har selv bakgrunn fra Amedia-eide Avisa Nordland. Hun mener innholdsutviklerne generelt sett gjør en god jobb, og at de er opptatte av å respektere redaktørens rolle.
– Jeg vet at de er veldig opptatt av at det er den enkelte redaktør som styrer redaksjonen,og at ledelsen beslutter hvilket innhold som publiseres. Å diskutere i hvor stor grad innholdsutviklerne legger premissene, mener jeg er viktig.
Samtidig kommer Nybø med en oppfordring til pressen i sin helhet.
– Man må ha et bevisst forhold til redaktørplakaten og medieansvarsloven. Disse bestemmelsene er så viktige for å sikre at vi har redaksjoner som utøver fri og uavhengig journalistikk.
– Bør lyttes til
På spørsmål om hvilke muligheter de ansatte har til å påvirke en eier, utgiver eller et konserns strategidokument, svarer Nybø:
– Strategi på konsernnivå er en ting, men man har også strategi på mediehusnivå. Medarbeiderne, både i form av redaktørene og journalistene, har definitivt innflytelse på strategien.
– Det er ikke slik at eiere lager strategiene sine i et vakuum. Det skjer helt åpenbart i samhandling med både redaktørene og journalistene. De bør delta i arbeidet, og de bør lyttes til. Det tror jeg skjer, sier Nybø.
– Hva bør redaktører gjøre, hvis de opplever redaksjonell innblanding fra styret sitt?
– De bør definitivt ta det opp, både med dem det gjelder og de bør bruke oss som rådgivere. Det er uavhengig av om det er eiere, annonsører eller andre som prøver å påvirke dem og deres måte å utøve redaktørrollen på, sier Nybø til slutt.