I et intervju publisert i Medier24 fredag, stiller tidligere Nidaros-redaktør Vanja S. Holst seg kritisk til Amedias strategi. Holst har også hevdet at Nidaros-styret blandet seg inn i konkrete, redaksjonelle prioriteringer.
Amedia avviser derimot å ha blandet seg inn.
Britt-Ellen Negård er de Amedia-ansattes representant i mediekonsernets styre. Hun vil ikke kommentere Nidaros-saken spesifikt, ettersom hun ikke kjenner til saken godt nok.
– Men hvordan vil du se på det, dersom Nidaros-styret har forsøkt å påvirke sin redaktør redaksjonelt?
– Redaktøren har sin klare rolle. Den tenker jeg styret skal respektere, sier Negård til Medier24.
– Har du hørt at andre styrer i Amedia skal ha prøvd å påvirke sine Amedia-aviser, slik Vanja S. Holst hevder at Nidaros-styret gjorde?
– Jeg må presisere at jeg ikke kjenner til hva som skjedde i Nidaros, og ønsker ikke å kommentere det.
– Konsernet har en overbyggende strategi som gjelder alle mediehus. Ut over det er det redaktørens rettigheter og plikter gjennom redaktørplakaten som gjelder.
Mener dialogen med Amedia er god
Negård bekrefter at det er en klar vektlegging på lesertall og trafikk i mediehusene, og at dette har ført til at Amedias aviser har økt trafikken og abonnement tallene. Derimot ligger det ikke i strategien at samfunnsoppdraget skal nedprioriteres, mener hun.
Negård jobber til daglig som journalist i Glåmdalen på Kongsvinger, og mener hun har gode vilkår for å skape undersøkende journalistikk der.
– Jeg opplever at jeg kan få grave hvis jeg vil, og jeg er opptatt av å huske på samfunnsoppdraget vårt. At vi må ivareta det, tror jeg er gjengs oppfatning.
Negård tror heller ikke at økt tidspress alene er grunnen til at få Amedia-aviser er til stede på SKUP, slik Holst har antydet.
– Jeg tror ikke at satsing på lesertall alene er en årsak til at vi ikke deltar på SKUP. Dette er vanskelig å kommentere, men det er klart at det er forskjell på ressursene i store og små redaksjoner. Og jeg tror nok også at de større mediene er mer opptatt av å få premier på SKUP enn lokalavisene, som det er flest av i Amedia.
Negård mener SKUP har endret karakter, og hun tror det finnes andre grunner til at Amedia ikke markerer seg på konferansen for undersøkende journalistikk.
– Jeg tror det kommer like mye an på kulturen vi har. Kanskje synes vi i de mindre avisene ikke at SKUP er så viktig. Likevel lager vi fortsatt god, avdekkende journalistikk i Amedia, sier hun og understreker at hun ikke vil kommentere arbeidsmetodene i hver enkelt av Amedias mange aviser.
– Forskjellig fra mediehus til mediehus
– I hvilken grad opplever du at Amedia er villige til å diskutere sin strategi med de ansatte?
– Det har kommet opp en diskusjon etter at de tillitsvalgte tok opp SKUP-tematikken. Jeg synes vi har blitt møtt veldig godt, og fått støtte for våre argumenter, sier Negård.
Og legger til:
– Det handler om hvordan man vektlegger en stor sak som er laget gjennom et langvarig arbeid, opp mot en sak som er laget på tre kvarter. De kan ikke telles likt. Vi har generelt sett en god prosess, men dette er igjen veldig forskjellig fra mediehus til mediehus.
– Hva tror du Amedia-konsernledelsen setter høyest - de kjappe sakene som skaper volum og trafikk, eller den gjennomarbeidede gravesaken?
– Mitt inntrykk er at de synes vi skal ha begge deler. Jeg har selv styrt en front, og da må man ha den miksen. Ikke alle lesere leser de tunge sakene. Mange ønsker seg også de enkle, lette sakene. En god miks er det aller viktigste, sier Negård til slutt.
Avviser å ha blandet seg inn
Som Medier24 skrev på fredag avviser styreleder Arne Reginiussen å ha blandet seg inn i redaksjonelle vurderinger i Nidaros.
– Jeg har jobbet sammen med Vanja Holst i mange år. Ikke på noe tidspunkt har jeg overprøvd eller instruert henne i redaksjonelle spørsmål om hva som publiseres, uttalte Reginiussen til Medier24.
Les hele hans uttalelser i denne saken.