Konsernsjef i NHST Trond Sundnes.

NHST øker inntektene i andre kvartal: – Annonsemarkedet er på vei tilbake

NHSTs mediedivisjon opplever økning i digitale abonnementssalg, og et bedret annonsemarked andre kvartal.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

NHSTs mediedivisjon opplever økning i digitale abonnementssalg, og et bedret annonsemarked andre kvartal. Det fremgår av selskapets Q2-rapport.

Fortsatt digital vekst

– Vi opplever fortsatt en god vekst i digitale abonnementsinntekter. For DN øker de heldigitale brukerinntektene med 22,2 prosent mot fjoråret. Totalt for de øvrige norske og globale publikasjonene er økningen 22,6 prosent. At vi får til denne veksten er et resultat av at vi leverer strålende dagordensettende journalistikk både i Norge og internasjonalt, sier konsernsjef Trond Sundnes i en melding.

Konsernet oppnådde driftsinntekter på 274,7 millioner kroner i andre kvartal mot 270,1 millioner, tilsvarende en økning på 1,6 prosent. Korrigert for salget av Morgenbladet økte kvartalets driftsinntekter med 8,4 prosent.

Brukerinntektene utgjorde 70,9 prosent av de totale driftsinntektene for kvartalet.

Driftskostnader utgjorde 235,2 millioner kroner i kvartalet, en reduksjon på 4,7 prosent fra andre kvartal 2020.

Globale publikasjoner leverer et EBITDA på 12,5 millioner kroner i andre kvartal opp fra 10,5 millioner i samme periode i fjor.

69 prosent økning

DN leverer et EBITDA på 30,8 millioner inkludert positive engangsposter, mot 13,1 millioner i andre kvartal 2020.

– Vi ser at annonsemarkedet er på vei tilbake, og kvartalsresultatet for mediedivisjonen er støttet av en god vekst på reklame‐ og eventinntekter. For DN øker annonseinntektene med 69 prosent mot fjoråret, som var sterkt preget av Covid19. Vi ser også en god annonsevekst i Fiskeribladet. Samtidig som vi opplever et fall på printrelaterte inntekter, øker vi også på annonsesiden kraftig digitalt.

Konsernet kommuniserte i andre kvartal at det er igangsatt arbeid med omorganisering av medievirksomhetene. Målet er å øke veksttakten og sikre effektiv ressursutnyttelse på tvers av alle konsernets publikasjoner.

– Vi ser allerede at vi får til økt samarbeid for å sikre inntektsvekst. I løpet av de siste månedene har vi tatt gode posisjoner innenfor energimarkedet som leverandør av digitale møteplasser både gjennom Europower, Upstream og Recharge. Vi er godt posisjonert foran høsten når vi håper at verden åpner opp igjen, sier Sundnes.

Powered by Labrador CMS