2020 ble et utfordrende år for mange mediekonsern. Medieenhetene - med Dagens Næringsliv i spissen - i NHST bedret lønnsomheten, men konsernet fikk et større minus i margen.
Konsernets årsrapport for 2020, viser at inntektene var 111 millioner kroner lavere enn året før, fra 1,19 milliarder kroner til 1,08 milliarder.
Kraftig nedgang i reklameinntektene
Inntektsfallet i mediedivisjonen er knyttet til annonsesalg, hvor selskapet har hatt en nedgang på 80 millioner kroner.
– Vi så en kraftig nedgang i annonseinntektene i midten av året, slik også andre mediebedrifter så. Samtidig ser vi at vi har hatt en kraftig økning i digitale abonnement i alle publikasjoner, forteller konsernsjef Trond Sundnes til Medier24.
I årsrapporten skriver selskapet at reklameinntektene falt betydelig i andre og tredje kvartal som følge av covid-19-pandemien, men viste bedring i fjerde kvartal. For året falt reklameinntektene med 26,4 prosent sammenliknet med 2019.
Kuttet kostnadene
Samtidig med inntektsfallet, tok også konsernet ned utgiftene noe som ga en resultatforbedring. For de to medieenhetene endte driftsresultatet samlet på 57 millioner kroner mot 40 millioner i 2019.
– Koronakrisen rammet oss kraftig i starten av 2020, slik den også rammet mange andre. Vi satte i gang et omfattende kostnadsprogram, og vi gikk inn i 2021 med bedre lønnsomhet. Det ble lagt ned et imponerende arbeid i alle deler av konsernet for å dra oss gjennom et krevende 2020 og sikre en god start i 2021, forteller Sundnes.
Konsernet hadde også 105 årsverk færre enn i 2019. Deler av nedgangen er knyttet til salget av Morgenbladet.
For Dagens Næringsliv ble driftskostnadene for 2020 redusert med 12,3 prosent sammenlignet med 2019. Driftsinntektene ble 512,7 millioner kroner i 2020, en nedgang på 56,4 millioner kroner fra 2019.
Abonnementsinntektene viste fremgang fra 2019, med vekst i digitale abonnementsinntekter som kompenserte for nedgangen i papirbaserte abonnement.
Løssalget faller
I årsrapporten skriver selskapet at løssalgsinntektene fortsetter å falle, i tråd med den generelle utviklingen i mediebransjen.
For globale publikasjoner, som inkluderer Fiskeribladet og Europower, ble driftsinntektene 280 millioner kroner, en nedgang fra 300 millioner kroner i 2019. Samtidig økte resultatet fra 11,3 til 26,8 millioner fra 2019 til 2020.
For NHST Media Group endte driftsresultatet før avskrivninger og nedskrivninger (EBITDA) på 68 millioner kroner. Driftsresultatet etter nedskrininger (EBIT) endte på -73 millioner.
Det negative resultatet er i stor grad knyttet til nedskriving av goodwill i det franske datterselskapet Mention. Dette ble kommunisert i 2. kvartal 2020.
I november i fjor sa konsernsjef Hege Yli Melhus Ask opp sin stilling som konsernsjef i selskapet, og fratrådte stillingen 1. desember. I april tok Trond Sundnes over rollen.
- For ordens skyld: Trond Sundnes var styreleder i Medier24 fra sommeren 2020 og frem til han tiltrådte som NHSTs konsernsjef.