Sumeet Singh Patpatia er ansatt som Head of Diversity, Inclusion and Belonging i Schibsted. En stilling som skal jobbe fokusert for å sikre mangfold i selskapet på alle områder.
– Dette er noe jeg føler jeg alltid har jobbet med, og for. Jeg føler dette er drømmejobben. Jeg sa det også til kona, at sist jeg følte det sånn var da jeg møtte henne, forteller Patpatia til Medier24.
Skal møte 100 mennesker på 100 dager
Patpatia kommer fra jobben som Digital Transformation Advisor i selskapet Ramboll. Han har også tidligere jobbet åtte år i Telenor.
I sin tidlige karriere spilte han hovedrollen og produserte et TV -program kalt «Lovesikh» på NRK. De siste årene har han vært en av grunnleggerne bak den prisbelønte «Norske Turban-dagen».
I jobben skal han mest av alt snakke med mennesker, sier han.
– De første 100 dagene i jobben skal jeg møte minst 100 mennesker. Mangfold handler om individer, og jeg vil jobbe for at alle i Schibsted, uansett bakgrunn, skal få ta med hele seg selv på jobb. På den måten kan man på sikt skape innovasjonskraft, forteller han.
Mette Krogsrud, konserndirektør for HR og kommunikasjon i Schibsted, mener fremtiden til Schibsted krever mer mangfold, inkludering og tilhørighet.
– Vi må være et speilbilde av samfunnet for å kunne forstå kundene våre. Og dette er et potensial vi ikke har tatt tak i ennå. Vi må tørre å se bredere og tenke annerledes for å få den kompetansen vi trenger for fremtiden.
– Ta med hele seg selv på jobben
Hun forteller at Schibsted har konkrete mål om å skape mer engasjement rundt inkludering og mangfold.
– Sumeets rolle vil være å skaffe et overblikk, og se hvordan vi kan trekke sammen fremover. Vi ønsker at alle stemmene i Schibsted skal bli hørt, og har gjort alvor av det nå, sier Krogsrud.
Og Patpatia forteller at selv om han nå mener han har fått drømmejobben, vil det bli utfordrende.
– Alle skal bli inkludert og føle en tilhørighet. Og sørge for at alle får muligheten til å ta med hele seg selv på jobben.
Han påpeker at mangfoldet er mye mer enn bare kjønn.
– Det handler om å gjenspeile kundene. Kjønn, alder, seksualitet, etnisitet og bakgrunn. Og vi må se på hvordan kundene vil se ut i 2045, sier Patpatia.
Patpatia startet i jobben 1. september.