Illustrasjonsbilde av TV-skjermer i butikk.

Mindre reklame for utenlandske penge­spill på TV

TV-kanalene sendte mye mindre reklame for utenlandske pengespill på norske TV-skjermer i første halvår i 2021 enn halvåret før.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Tallene tyder på at lovendringen for å stoppe utenlandsk pengespillreklame har effekt, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

1. januar trådte en ny lov i kraft. Den gir Medietilsynet mulighet til å stoppe reklamer for utenlandske pengespill som ikke har tillatelse i Norge.

Det er fjerde år på rad at markedet for pengespillreklame i Norge krymper. Fra august 2020 til juli 2021 ble det mindre av både utenlandsk og norsk pengespillreklame, og fallet er størst for de utenlandske.

– Reklamemarkedet for utenlandske pengespill falt med 35 prosent, mens norsk pengespillreklame falt med 27 prosent i denne perioden. Det ser dermed ut til at den nye loven virker, sier Velsand.

Powered by Labrador CMS