I antall aksjer tilsvarer det rundt åtte millioner.
Mandag 4. desember åpnet aksjen på 6,04 svenske kroner. Da var porteføljen til Schibsted verdt ca. 48,32 millioner svenske kroner.
Med andre ord har Schibsted tapt over 330 millioner svenske kroner på investeringen. Det tilsvarer rundt 345 millioner norske kroner.
– Mer utfordrende enn forventet
Medier24 har vært i kontakt med Schibsted-ledelsen for en kommentar om milliontapet.
Kommunikasjonssjef Øyvind Vormeland Salte henviser til det konsernet uttalte til flere medier i forrige uke:
– Som vi sa under vår kvartalspresentasjon for tredje kvartal, vurderer vi nøye alle våre alternativer siden vi vurderer den samlede situasjonen for Viaplay som mer utfordrende enn vi forventet på investeringstidspunktet. Den vurderingen har vi ennå ikke konkludert, sier han til Medier24.
– Utover det kommenterer vi av prinsipp ikke pågående prosesser og diskusjoner, sier Vormelund Salte.
Før helgen uttalte Schibsteds head of investor, Jann-Boje Meinecke, til Finansavisen at de vurderer situasjonen til Viaplay som mer krevende enn da de investerte.
– Denne type investeringer vil alltid være beheftet med en viss risiko, og det er en sjanse å ta. Det er en del av gamet. Men på generelt grunnlag er jeg glad for at de er villig til å ta denne type sjanser, også innenfor News Media, sa Meinecke.
– Det som skjer nå er vel verken særlig overraskende eller tillitvekkende, sa Aftenposten-klubbleder Kristjan Molstad til Medier24.
– Vi har aldri fått en god forklaring på hvorfor Schibsted kjøpte seg inn i Viaplay i utgangspunktet, sa BT-klubbleder Tonje Aursland.
Og fortsatte:
– Nå kan det se ut som dette blir en dårlig investering. Vi reagerer negativt, for samtidig som Schibsted kaster store summer etter et kriserammet selskap, så tapper de avishusene for egenkapital og pålegger dem store kostnadskutt, sa Aursland.