Illustrasjonsbilde av Schibsted-bygget i Akersgata 55 i Oslo sentrum.

Så mye har Schibsted tapt på Viaplay-kjøpet

I september kjøpte Schibsted seg inn i Viaplay etter aksjeraset siden sommeren. Siden det har konsernet tapt millioner.

Publisert

Viaplay-aksjen har så langt i år falt med over 90 prosent, fra toppunktet på 285 svenske kroner, til det nylige bunnpunktet 4,06 svenske kroner.

Viaplay-raset begynte i sommer, nærmere bestemt mandag 5. juni. Da ble det kjent at Anders Jensen gikk av som Viaplay-sjef med umiddelbar virkning.

I september ble det kjent at Schibsted kjøper 10,1 prosent av aksjene til en estimert verdi på 380 millioner svenske kroner, noe ansvarlig for investorrelasjoner i Schibsted, Jann-Boje Meinecke, uttalte til E24 da kjøpet ble kjent.

I antall aksjer tilsvarer det rundt åtte millioner.

Mandag 4. desember åpnet aksjen på 6,04 svenske kroner. Da var porteføljen til Schibsted verdt ca. 48,32 millioner svenske kroner.

Med andre ord har Schibsted tapt over 330 millioner svenske kroner på investeringen. Det tilsvarer rundt 345 millioner norske kroner.

Schibsted-sjef Kristin Skogen Lund ser oppover på dette bildet, men kurven på Viaplay-investeringen går motsatt vei.

– Mer utfordrende enn forventet

Medier24 har vært i kontakt med Schibsted-ledelsen for en kommentar om milliontapet. 

Kommunikasjonssjef Øyvind Vormeland Salte henviser til det konsernet uttalte til flere medier i forrige uke:

– Som vi sa under vår kvartalspresentasjon for tredje kvartal, vurderer vi nøye alle våre alternativer siden vi vurderer den samlede situasjonen for Viaplay som mer utfordrende enn vi forventet på investeringstidspunktet. Den vurderingen har vi ennå ikke konkludert, sier han til Medier24.

– Utover det kommenterer vi av prinsipp ikke pågående prosesser og diskusjoner, sier Vormelund Salte.

Før helgen uttalte Schibsteds head of investor, Jann-Boje Meinecke, til Finansavisen at de vurderer situasjonen til Viaplay som mer krevende enn da de investerte.

– Denne type investeringer vil alltid være beheftet med en viss risiko, og det er en sjanse å ta. Det er en del av gamet. Men på generelt grunnlag er jeg glad for at de er villig til å ta denne type sjanser, også innenfor News Media, sa Meinecke.

– Kritisk situasjon

I forrige uke uttalte Schibsted-klubbene seg kritisk til Viaplay-investeringen

 – Det som skjer nå er vel verken særlig overraskende eller tillitvekkende, sa Aftenposten-klubbleder Kristjan Molstad til Medier24.

– Vi har aldri fått en god forklaring på hvorfor Schibsted kjøpte seg inn i Viaplay i utgangspunktet, sa BT-klubbleder Tonje Aursland.

Og fortsatte: 

– Nå kan det se ut som dette blir en dårlig investering. Vi reagerer negativt, for samtidig som Schibsted kaster store summer etter et kriserammet selskap, så tapper de avishusene for egenkapital og pålegger dem store kostnadskutt, sa Aursland.

Viaplay-krisen ble i forrige uke omtalt som «et blodbad» av tidligere Kampanje-redaktør Lasse Gimnes.

– Kvartalstallene viser en kritisk situasjon som vi ikke har sett fra et skandinavisk mediekonsern i moderne tid, sa Gimnes til Medier24.

Viaplay har så langt i år tapt rundt 7 milliarder svenske kroner – og i tredje kvartal ble tapene på rundt 700 millioner

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS