Fredag morgen la Viaplay fram kvartalsrapporten for tredje kvartal.
Der skriver selskapet at de har blitt enige med sine største eiere om å rekapitalisere selskapet.
En av de tre største eierne er Schibsted, som kjøpte 10,1 prosent av Viaplay i september.
Men Schibsted blir ikke nevnt som en del av redningsplanen i kvartalsrapporten.
Schibsteds kommunikasjonssjef, Daniel Frykholm uttalte tidligere fredag til E24 at selskapet vurderer Viaplay-situasjonen.
– Som vi sa i forbindelse med vår tredje kvartals presentasjon vurderer vi våre alternativer ettersom vi anser selskapets situasjon som mer utfordrende enn når vi investerte, sier Frykholm til E24.
– Vi er ikke ferdige med vår vurdering, legger han til.
Klubbleder i Aftenposten, Kristjan Molstad, forteller at folk skjønte lite av Viaplay-kjøpet i september, når Medier24 tar kontakt.
– Det som skjer nå er vel verken særlig overraskende eller tillitvekkende, sier Molstad.
– Forklaringsproblem
– De siste tiårene har Schibsted hentet ut milliard etter milliard fra Aftenposten og de andre mediehusene, som regel med begrunnelsen at konsernet kan investere disse pengene bedre enn avisene selv, fortsetter klubblederen.
Satsingen på Finn, Blocket og de andre internasjonale rubrikkselskapene, er bygget opp med penger fra mediehusene, forteller Molstad.
– Ofte med hell, konkluderer han og trekker inn det nylige Schibsted-salget av Adevinta for 1,7 milliarder.
– Men når Adevinta nå skal selges, er beskjeden at vi ikke kan regne med å få igjen noe av avkastningen. Da har det ikke vært en «investering» for mediehusene, men en tapping.
Klubblederen peker også på at Aftenposten ga 440 millioner i konsernbidrag i 2022.
– Altså omtrent samme sum som ble «investert» i Viaplay. Hvis dette er måten konsernet forvalter pengene på, samtidig som mediehusene ikke får gjennomført egne, nødvendige satsinger for å tilpasse seg den rivende utviklingen, så mener jeg konsernledelsen har et forklaringsproblem.
Klubbleder i Bergens Tidende (BT), Tonje Aursland, svarer dette på hva de nå tenker om investeringen til Schibsted i Viaplay.
– Vi har aldri fått en god forklaring på hvorfor Schibsted kjøpte seg inn i Viaplay i utgangspunktet, sier Aursland.
Fredagens nyheter om aksjefallet Viaplay har ikke endret på det bildet for klubben i BT.
– Nå kan det se ut som dette blir en dårlig investering. Vi reagerer negativt, for samtidig som Schibsted kaster store summer etter et kriserammet selskap, så tapper de avishusene for egenkapital og pålegger dem store kostnadskutt.
– Vanskelig å forstå
Konserntillitsvalgt Ingunn Saltbones i Schibsted understreker at hun ikke kjenner til alle tallene som investor relations sitter med.
Men overordnet var hun glad for at Schibsted viste vilje til å investere i News Media-delen av selskapet.
– De som har innsikt i hvor vanskelig det har vært å få til investering på News Media har satt pris på viljen til å gjøre nettopp det, sier Saltbones til Medier24.
Hun mener markedet ofte har vist liten forståelse for at News Media er en av konsernets kjernevirksomheter.
– Vi så også reaksjonen med at aksjekursen gikk ned med seks milliarder. Sånn sett ble ledelsen straffet for å ville investere innenfor News Media-segmentet, sier Saltbones til Medier24.
Schibsteds konserntillitsvalgt skjønner samtidig at det kan være vanskelig for den gjengse ansatte i en Schibsted-avis, som ikke har inngående kunnskap om strategi og økonomi i selskapet, å forstå investeringen.
– Det kan være vanskelig å forstå hvordan man hadde penger til dette, når man samtidig hadde lønnsdiktater og kostnadskuttprogrammer. Men dessverre er det slik at disse pengene ikke hadde gått til lønn til ansatte i allerede eksisterende selskaper, siden det inngår i en stor bedriftskonsernøkonomi.
Tidligere i fredag uttalte head of investor Jann-Boje Meinecke i Schibsted til Finansavisen at de vurderer situasjonen til Viaplay som mer krevende enn da de investerte.
– Ble du overrasket over at man ikke helt hadde oversikten og ikke visste helt hvordan det sto til med Viaplay?
– Denne type investeringer vil alltid være beheftet med en viss risiko, og det er en sjanse å ta. Det er en del av gamet. Men på generelt grunnlag er jeg glad for at de er villig til å ta denne type sjanser, også innenfor News Media.
– Stolte
Medier24 har forelagt kritikken overfor Schibsted-ledelsen.
Schibsteds kommunikasjonssjef, Daniel Frykholm, forklarer at de foreløpig ikke kan uttale seg spesifikt om Viaplay-investeringen, siden det er pågående prosess.
Han kommer likevel men en generell kommentar.
– Vi er veldig stolte over de betydelige verdiene som har blitt skapt gjennom satsingen på markedsplasser siden begynnelsen av 2000-tallet. Vår oppfatning er at dette har bidratt sterkt til Schibsteds muligheter for å drive en vellykket publisistisk virksomhet som er i verdensklasse både når det gjelder redaksjonelt innhold og innovasjonskraft.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no