Torsdag ble det kjent at NRK legger ned forbud for de ansatte å ha Tiktok installert på sine tjenestetelefoner.
NRK vil likevel fortsette å publisere innhold på appen, men fra enheter som ikke er koblet til mediehusets systemer.
NRK er dermed det første norske mediehuset som innfører et slikt forbud. Hvordan stiller de andre mediehusene og konsernene seg til dette?
Medier24 har tatt en spørsmålsrunde til de største mediehusene i Norge, og stilt følgende to spørsmål:
– Hva tenker dere om NRKs Tiktok-forbud?
– Er det aktuelt med lignende forbud for dere?
– Strengere enn det vi har lagt til grunn
Både VG og Dagbladet sier til TV 2 at de ikke vil innføre forbud.
Overfor Medier24 utdyper VG-eier Schibsted at de har en stående anbefaling om at ansatte ikke skal ha TikTok på mobilen, men at de får lov.
– Vi tenker at NRKs tiltak er noe strengere enn det vi har lagt til grunn. Vi vil gjøre en ny vurdering neste uke om vi skal gjøre tilsvarende tiltak, sier data- og teknologidirektør Sven Størmer Thaulow i Schibsted.
Det gjelder alle Schibsted-avisene.
– Vi ber særlig våre journalister være forsiktige med hva slags applikasjoner de har på mobilen, spesielt når de har informasjon som omhandler kildevern, sier han.
TV 2: Hver enkelt må få godkjenning
Torsdag informerte TV 2 alle medarbeidere om at de har nye og oppdaterte retningslinjer, opplyser Olav T. Sandnes, sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2:
– Vi har en sterk anbefaling mot å ha TikTok, men ikke et absolutt forbud. Overordnet omhandler retningslinjene om å øke bevissthet rundt bruk av apper generelt, og spesifikt for TikTok må hver enkelt få godkjenning av nærmeste leder for å kunne ha applikasjonen, sier Sandnes.
Mentor Medier, som blant annet eier Dagsavisen, Vårt Land og Morgenbladet, har ingen planer om å innføre forbud.
– Jeg registrerer at NRK har forbudt bruken av Tiktok på deres systemer, og er selvsagt nysgjerrig på å høre mer om deres begrunnelse for dette. I Mentor Medier har vi ikke et slikt forbud, og har på nåværende tidspunkt ingen planer om å innføre det, sier konsernsjef Per Magne Tveiten til Medier24.
Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch, sier i en kort kommentar til Medier24 at de har saken til vurdering.
– Men vi har ikke konkludert enda, sier Koch.
P4: – Anbefaler ikke bruk
Hos Viaplay Group har de heller ikke endt på et forbud, forteller PR- og kommunikasjonssjef Fredrik Olimb.
– Vi har jevnlige vurderinger på hva som er riktig policy for oss og våre behov, men Viaplay Group har ikke et TikTok-forbud for sine ansatte i dag, sier Olimb til Medier24.
Han ønsker ikke å mene noe om NRKs forbud.
Det gjør heller ikke presseansvarlig for P4-gruppen, Birgitte Malling.
– Hva NRK eller andre mediehus velger å gjøre i sakens anledning får være helt opp til dem, og er derfor ikke naturlig at vi i P4-gruppen mener noe om dette, sier hun til Medier24.
Melling forteller at P4-ansatte ikke har et forbud. Men:
– Vi anbefaler ikke bruk av TikTok-appen, men på nåværende tidspunkt er det ingen forbud mot å installere den på tjenestemobiler. Alle oppfordres til å være varsomme, og til å gjøre en vurdering på om det er nødvendig å installere appen på mobilen, sier hun.
Medier24 har vært i kontakt med flere mediehus enn de som er nevnt, de har foreløpig ikke kommentert saken.