administrerende direktør i MBL, Randi Øgrey
administrerende direktør i MBL, Randi Øgrey

Opplagsveksten fortsetter - det digitale opplaget har økt med 71 prosent på 4 år

VG+, Bergens Tidende og Finansavisen øker mest.

Publisert Sist oppdatert

Onsdag presenterte Mediebedriftenes Landsforening (MBL) de ferskeste opplagstallene. De viser at totalopplaget øker med 1,5 prosent fra andre halvår 2020 til andre halvår 2021.

De siste fire årene har totalopplaget økt med 14 prosent.

Det er det heldigitale opplaget som står for veksten, og det siste året kan 22 titler vise til en vekst på over 1000 heldigitale abonnenter.

Totalopplag nær 2,6 millioner

– Opplagstallene følger de samme utviklingstrendene som lesertallene vi la frem i forrige uke. Nordmenn er storforbrukere av redaksjonelt innhold, og de leser nyheter overalt og til alle døgnets tider. Vi har aldri vært tettere på brukerne, og opplagstallene bekrefter igjen at nordmenn er villig til å betale for god journalistikk og at stadig flere tegner nye abonnement, sier adm.dir. i MBL Randi S. Øgrey.

Det rapporteres opplag på 234 titler for aviser tilknyttet MBL og LLA i andre halvår av 2021, med et totalopplag på nærmere 2,6 millioner enheter.

Siste halvår av 2021 sett opp imot tilsvarende halvår i 2020 har en noe svakere enn utvikling enn de to foregående årene, men norske aviser kan fortsatt vise til en opplagsvekst på 1,5 prosent.

Siden revideringen av regelverket i 2018 har totalopplaget økt med 14 prosent og veksten i heldigitalt opplag har økt med 71 prosent i samme periode.

VG+ øker mest

Stadig flere heldigitale titler kommer til. Det er registrert 13 nye nettaviser i opplaget de siste fire årene, og det digitale opplaget utgjør en stadig større andel av totalopplaget.

På tvers av alle titler har det rene digitalopplaget økt med 11 prosent siden utgangen av 2020. Dagens Næringsliv, Morgenbladet, Aftenposten og Adresseavisen er blant titlene som kan vise til størst digitalvekst i antall abonnenter det siste året.

Løssalget går fortsatt tilbake og det rene papiropplaget synker med 14 prosent, mens kategorien komplett går tilbake med 6,5 prosent.

I andre halvår av 2021 utgjør det heldigitale opplaget 53 prosent av totalopplaget. 4 av 10 opplagsenheter er fortsatt kombinasjonsabonnement, og for de 100 lokalavisene med under 4000 i opplag, er fortsatt 6 av 10 opplagsenheter av typen komplett. Andelen papiropplag utgjør nå 6 prosent av totalopplaget.

VG + kan igjen vise til størst opplagsfremgang med en økning på over 32 000 abonnement, og en vekst på 14 prosent siden andre halvår 2020. Siden første halvår i 2018 har de økt med 110 000 abonnement.

Finansavisen har en økning på 5 600 og Bergens Tidende øker med nærmere 5000 i opplag. Finansavisen kan vise til vekst både i kombinasjonsabonnement og rene digitalabonnement, mens det er økningen i heldigitale abonnenter som står for veksten hos Bergens Tidende.

Powered by Labrador CMS