Redaktør i Vesteraalens Avis, Martin Kristiansen og redaktør i Nidaros, Stig Jakobsen.

Lesertall-vinner med stikk til Adresseavisen: – Jeg regner med at de svetter

Både Nidaros og Vesteraalen Avis kan vise til en stor oppgang i lesertall det siste halve året.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Onsdag la Mediebedriftenes Landsforening (MBL) fram de ferskeste lesertallene for avisene.

Tallene viser et historisk høyt nivå, og 83 prosent av befolkningen leser daglig minst én avis på papir eller via digitale flater.

Flere aviser kan også vise til en kraftig økning det siste halve året.

Nidaros kan vise til en økning på 15,4 prosent, og har gått fra 14 900 lesere til 17 200.

– Trenger bare 89 ganger til

– Det vitner om at vi jobber bra og vi gjør grep som gjør at vi ser forbedring. Det må vi bare fortsette med, sier ansvarlig redaktør i Nidaros, Stig Jakobsen, til Medier24.

– Vi har fokusert innsatsen der vi allerede er gode, og vi har blitt relevante for folk. Vi har blitt veldig gode på hendelsesnyheter og lagt trykket på de områdene som engasjerer mest.

Han legger til at avisen også ser en økning på abonnement.

– Det er ikke bare på et parametrer at det går riktig bra nå.

Nidaros ble lansert i 2019 for å ta opp konkurransen med Adresseavisen i Trondheim.

– Jeg regner med at de svetter på andre siden av Bakke Bru. Nå trenger vi bare 89 ganger til med samme økning, så har vi gått forbi Adresseavisen, sier Jakobsen.

– Ingen gravemaskiner eller tomme bygg

Vesteraalens Avis kan også vise til en kraftig økning. Avisen har økt lesertallene med 26,6 prosent, fra 3000 til 3800 lesere.

– Det er alltid hyggelig med en økning, men vi er mest opptatt av opplagstallene. Og de tror jeg ikke har økt, der er vi heldige om de har stått i ro, sier redaktør i Vesteraalens Avis, Martin Kristiansen, til Medier24.

Han legger til at han ikke har studert tallene.

– Hvorfor de øker så mye er jeg usikker på. Men det vil vise seg mer når vi får opplagstallene i neste uke. Da blir det spennende å sammenligne, sier han.

Kristiansen forteller at avisen hele tiden jobber med å ha fokus på hvilket stoff de skriver om.

– Vi er blant annet veldig beviste på hva vi har fra forsiden. Der skal vi ha mennesker og positiv energi, og aldri gravemaskiner og tomme bygg. Og hvis det gir uttelling, er det kjempehyggelig, sier han.

Powered by Labrador CMS