Mari Velsand og Tellef Raabe diskuterer eierkonsellasjoner i mediebransjen

Tre konserner eier nær to tredjedeler av mediebransjen: – De største blir større

Schibsted, Polaris Media og Amedia vokser seg stadig større. Samtidig kommer det stadig nye avistitler.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(BERGEN): Under Nordiske Mediedager i Bergen ga Medietilsynet en forsmak på en på mediemangfoldsrapporten som kommer i løpet av mai, og la vekst på avsendermangfold med knyttet til eierskap og strukturelle forhold.

– Det vi ser er at Norge har et sterkt avsendermangfold både nasjonalt og lokalt og er rikt mediemangfold, sa direktør i Medietilsynet, Mari Velsand.

Hun la til at de store konsernene fortsatt kjøper seg opp i markedet.

– Vi ser at de største blir større. I utgangen av 2020 kontrollerte de tre største aktørene 72 prosent av markedet, nær to tredjedeler.

Tallene er fra 2020, men Velsand la til at tallene øker.

– Selv om vi ikke har tallene for 2021 helt klare, har det vært flere oppkjøp det siste året og tydelige tegn til konsolidering. Spesielt ser vi at Amedia øker, sa Velsand.

– Krevende å stå alene

Schibsted er den største eieren nasjonalt, mens Amedia er den største lokaleieren.

For radio er det ingen store endringer i eierstrukturen, og styrkeforholdet holder seg stabilt.

– Der er det NRK, NENT og Bauer Media som er de tre store aktørene fremdeles.

Medieforsker og doktorgradsstipendiat ved Cambridge University, Tellef Raabe, deltok i samtale med Velsand. Han er ikke bekymret for eierstrukturen i bransjen.

– Jeg sover godt om natten. Vi ser at konsernene øker, men samtidig er det gledelig å se at det stadig kommer nye titler.

Raabe mener det er en kraft å tilhøre et konsern.

– På den ene siden kan man frykte at alle avisene blir veldig like, men det er også svært krevende å stå alene som liten aktør, spesielt som papiravis, sa han og la til:

– Som en tradisjonell liten lokalavis som er papirtung. Det er fortsatt en stor omstilling som må gjøres, og det er veldig krevende å stå alene utenfor et konsern.

Han påpekte at publiseringssystemer og teknologi kan være både kostbart og utfordrende alene.

– De omlag 80 lokale avisene som sliter med omstilling, og mangler tilhørighet, de har ikke investeringplass. Det å tilhøre et konsern er ikke en «silver bullet», men det kan bidra til mye.

– Er veldig positiv

Raabe påpekte at det de siste tjue årene har forsvunnet 1800 lokalaviser i USA og 200 i Storbritannia.

– Mens i Norge kom det ni nye aviser i 2020. Og jeg mener det er grunnen til at det går så bra i Norge.

Han la til at konserner som Amedia og Polaris Media de siste årene har etablert lokale, digitale utfordrere.

– Det er et kjempetilskudd. Raske digitale enheter som tar opp kampen. Og så ser man at mange nyetablerte drives av nisjene, og det er en spennende utvikling.

Raabe forteller at han i starten av doktorgraden sin var bekymret for bransjen, men at det har endret seg.

– I dag er jeg veldig positiv. Man skal alltid være på vakt mot trusler både innholdsmessig og eierskapsmessig. Men jeg mener også at eierskapsstrukturer i Norge er unike. Den store trusselen ligger heller fra oppkjøp fra techselskaper internasjonalt. Man skal heller være bekymret for at noen som Musk kan komme og kjøpe noe, enn de norske konsernene.

Powered by Labrador CMS