– Det er resultatet av 30 års iherdig arbeid med å finne ut hva forbrukerne ønsker, sier styreleder Carl Richard Badendyck.
Lyd & Bilde fikk en kraftig resultatutvikling i fjor, etter et 2019 som heller ikke var dårlig, viser regnskapene for 2020.
Selskapet Publish AS gir ut bladet, som inntil i fjor var eid av daglig leder Tor Aavatsmark med 20 prosent, og Carl Richard og Cathrine Badendyck med resten.
Mens omsetningen i selskapet har vært dalende fra rundt 31 millioner kroner i 2016, har bladet levert resultater som hakka møkk likevel.
Fakta: Lyd & Bilde
- Lyd & Bilde har blitt utgitt siden 1992, utgiver er Publish AS.
- Publish AS er nå eid av Tor Aavatsmark med 30 prosent, og 70 prosent av Carl Richard og Cathrine Badendyck gjennom Publish Holding AS.
- Selskapet rapporterer ti årsverk for 2020.
5 millioner i utbytte
Selv da bladet gikk ned fra 24 til 22 millioner kroner fra 2018 til 2019, beholdt det solide svarte tall, med over 3 millioner kroner i resultat hvert år.
Men det siste året har begge deler økt kraftig. I 2020 omsatte Publish AS for 26,5 millioner kroner, mens man samtidig kuttet kostnader. Driftsresultatet endte dermed på 9 millioner kroner, og eierne bevilget seg 5 millioner kroner i utbytte. Siden Badendycks eide 80 prosent i fjor, betyr det 4 millioner kroner til dem, og 1 millioner kroner til Tor Aavatsmark.
– Annonseinntektene faller, men vi blir stadig mer uavhengige dem, og har en stabil abonnementsbase, sier Badendyck.
Egenkapitalen øker ifølge regnskapet fra 9 til 17 millioner kroner.
2 millioner fra Sverige
Badendyck forteller at nærmere 2 millioner kroner er en spesiell utbetaling fra Sverige.
– Driftsresultatet er vel egentlig rundt 7 og ikke 9 millioner kroner, fordi vi i fjor fikk 2 millioner kroner utbetalt fra en distribusjonskanal fra Sverige, som det viste seg hadde samlet opp midler over flere år, sier Badendyck.
Badendyck sier han selger seg ned, og at Aavatsmark har kjøpt seg opp fra 20 til 30 prosent i selskapet.
Aavatsmark tjente nærmere 1,6 millioner i lønn og godtgjørelser i fjor. I 2018 omtalte Medier24 tette bånd mellom Lyd & Bilde og annonsørene.