Shifter endte fjoråret med et driftsresultat på -2 083 772 kroner, mot -3 137 471 kroner i 2019.
Det viser årsregnskapet for 2020.
– Jeg tenker det er bra et bra resultat. Det er en solid oppgang fra 2019, så vi er kjempefornøyd med det, forteller Lucas H. Weldeghebriel, daglig leder og journalist i Shifter, til Medier24.
Økte salgsinntektene
Gründer-avisen hadde inntekter på 5,8 millioner kroner, som er en oppgang på 1,5 millioner fra 4,3 millioner i 2019.
De økte salgsinntektene med 2 millioner under koronaåret 2020, fra 3,7 millioner til 5,7 millioner.
– Hvordan klarte dere å øke salgsinntektene midt under pandemien?
– Det er bare å selge det. Vi får ikke pressestøtte, men lager et bra produkt som selger. Vi selger bra med abonnementer som begynner å bli en betydelig inntektskilde for oss, svarer Weldeghebriel.
I takt med at samfunnet stengte ned i fjor, gikk Shifter bort ifra å holde eventer. Det har blant annet ført til at annen driftsinntekt har falt fra 624 541 kroner i 2019, til 148 849 kroner i 2020.
Han er klar på at Shifter har to forretningsmodeller som skal sikre videre vekst for gründeravisen.
– Vi har ikke hatt eventer i år av opplagte grunner. Men det er abonnementer og annonser som er våre forretningsstrategi.
Ikke planer om å bli lønnsom
Så langt ser 2021 ut til å bli et godt år for Shifter. De ligger an til å gå i pluss for første gang siden oppstarten i 2016.
– Vi ser stor framgang, og det er morsomt å være lønnsomt.
Til og med august så har de omsatt for 7,3 millioner kroner og har en 1 million i pluss på bunnlinjen, opplyser Weldeghebriel.
Det gir Shifter en driftsmargin på 18,3 prosent.
Weldeghebriel forteller at Shifter likevel ikke har noen planer om å bli lønnsomme enda.
– Vi kunne vært lønnsomme i fjor om det var målet. Vi investerer heller rett inn vekst. Det er alltid gøy å gå med overskudd, men målet er å vokse og vinne nye andeler.
– Hvis målet var å gå i pluss, ville vi ikke ansatt flere nye medarbeidere, men heller redusert. Vi velger å satse, legger han til.
Weldeghebriel opplyser om at Shifter har nylig ansatt en ny medarbeider, og planlegger å ansette to til over nyttår.
– Når planlegger dere å gå i pluss?
– Det vil jeg ikke svare på, fordi det ikke er besluttet. Per nå er strategien vår å bygge verdi. Det er ikke noe poeng for oss i å flate ut, svarer Weldeghebriel.