– Det er svakere annonsemarked for norske medier, og et tøft år for norske medier generelt. Likevel er det ikke dramatisk, sier ansvarlig redaktør og daglig leder Lucas Weldeghebriel i Shifter.

Shifter tilbake i minus: – Ikke dramatisk

Shifter økte abonnementsinntektene med mellom 20 og 30 prosent i 2022, men fikk samtidig et fall i annonsemarkedet.

Publisert Sist oppdatert

I 2021 gikk Shifter med overskudd for første gang siden oppstarten i 2016. I 2022 er avisen tilbake i minus.

Årsregnskapet for 2022 viser et årsresultat på minus 1,7 millioner kroner.

– 2021 var et knallår for oss. Vi satte både omsetnings- og resultatrekord. Da ansatte vi journalister og selgere og forberedte oss på et enda bedre 2022, forteller ansvarlig redaktør og daglig leder Lucas Weldeghebriel til Medier24.

I begynnelsen av 2022 begynte han å se en dalende trend i markedet, og da Ukraina-krigen brøt ut var det dønn stopp, forteller han.

– Det er svakere annonsemarked for norske medier, og et tøft år for norske medier generelt. Likevel er det ikke dramatisk, sier han, og utdyper:

– Vi har flinke folk som har stått på kommersielt og redaksjonelt. Vi øker abonnementsomsetningen noen titalls prosent. På kommersiell side har vi gjort alt for å få inn annonsekroner. I 2022 kom ingenting gratis. Vi har måttet jage hver eneste krone.

Satser på abonnenter

For Shifter kommer de mest verdifulle inntektene fra abonnentene. 

Derav også strategien om å omsette mer på det segmentet.

Weldeghebriel kaller det en tryggere inntektskilde enn annonser.

– Vi skal fortsette å selge annonser, men totalt sett strategisk er det en god historie for oss at vi styrker oss på det som er viktigst for oss, som er abonnement, sier han.

Shifter har investert i å bygge databaser, som Investordatabasen og Emisjonsdatabasen.

– Vi satser skikkelig på abonnentene våre, og bruker mye av ressursene for å tilgjengeliggjøre data for abonnenter. Det går på bekostning av trafikken vår. I stedet for å lage åpne saker så styrker det våre abonnenter, forklarer han.

Oppkjøp

I april ble det kjent at mediekonsernet Schibsted kjøper seg inn i Shifter.

– Shifter har en fin posisjon som en avis som er i forkant på å dekke de store skiftene som både norsk samfunn og næringsliv går gjennom, sa produkteier i Schibsted, Sarah Sørheim, til Medier24 i april.

Weldeghebriel sier til Medier24 at de har lagt mange planer fremover, og skal ansette til en rekke roller fremover.

– De første tingene vil man se allerede tidlig høst. Vi har brukt tid på å lage strategi sammen, så iverksetter vi den rundt september, forteller han.

Håper på pressestøtte

På tampen av fjoråret fikk Shifter nyheten om at de ikke vil motta pressestøtte

Det ble begrunnet med at de ikke har bredt nok innhold for ulike samfunnsområder, ikke nok debattstoff og at de ikke retter seg mot allmennheten.

Weldeghebriel er uenig i avgjørelsen, og mener at selv om de ikke er en breddeavis, så får allmennheten innsikt i området de dekker.

Blant annet viser han til at Shifter dekker utdelingen til Innovasjon Norge.

– De deler ut 7 milliarder i året av skattebetalernes penger, og Shifter dekker dette bedre enn noe andre. Er ikke det i allmenhetens interesse, spør Weldeghebriel.

Likevel har de valgt å tilpasse seg noe, blant annet gjennom å mykne opp ord og uttrykk, og ta inn mer debattstoff.

Hvis Shifter får pressestøtte i år, er han klar på hva pengene skal brukes til.

– Det betyr at vi kan reinvestere mer i journalistikken. Vi tar ikke ut utbytte. Alt vi tjener går inn i journalistikken. Det er verdien vi lager, sier Weldeghebriel.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS