Nå forteller partene hvorfor de ønsker å gå sammen.
– I norsk medielandskap har Shifter lenge stått på vår liste over gode og interessante redaksjoner. Shifter har en fin posisjon som en avis som er i forkant på å dekke de store skiftene som både norsk samfunn og næringsliv går gjennom, forklarer produkteier i Schibsted, Sarah Sørheim, til Medier24.
– Journalistisk mener vi dette er et interessant sted å være.
Fra før av eier Schibsted næringslivsavisa E24, som har eid en aksjepost i Shifter. Nå tar Schibsted over denne aksjeposten, men stoffutvekslingen mellom Shifter og E24 fortsetter som før.
– Vi er til stede i norsk næringsliv der vi skal være med de avisene vi har. Men området Shifter dekker, er et fint tilskudd til vår portefølje, fordi det tar for seg en del av næringslivet som vi ikke foreløpig tilbyr våre abonnenter, forteller Sørheim.
Hun legger til at samfunnet trenger den typen journalistikk som Shifter leverer.
– Det er en form for samfunnsansvar å investere i den type journalistikk. Shifter leverer viktig journalistikk, slår hun fast.
Partene opplyser at alle aksjonærene er med videre.
Skal fortsatt være Shifter
Sørheim understreker at Shifter fortsatt skal være Shifter.
– Vi investerer i Shifter fordi vi har stor tro på at de skal kunne utvikle seg videre. Vi har ingen planer om å rote til det. Shifters lesere og abonnenter vil bare få mer og bedre av det, sier hun.
Samtidig tror hun det er en god økonomisk investering.
– Vi tror vi kan gjøre god butikk innenfor media. På tross av tøffe tider nå, så er det en tro på at vi har klart å finne fram til forretningsmodeller som er robuste, sier hun.
Shifter ble grunnlagt av Lucas Weldeghebriel og Per-Ivar Nikolaisen i 2016, og Aslaug Ingeborg Syvertsen kom inn i gründerteamet kort tid etter.
Shifter selv beskriver seg som en uavhengig nettavis om bedriftene som bygger det nye Norge. Grunnlegger og daglig leder Lucas Weldeghebriel tror at på kort sikt vil ikke leserne merke mye.
– Men på mellom- og lang sikt vil man merke at vi vil få et bedre tilbud til både abonnentene og annonsører. At vi går sammen ser vi på som en mulighet til å skape større verdi enn det gjør i dag, sier han.
I fjor fikk Shifter avslag på pressestøtte. Weldeghebriel avviser at dette er en løsning på avslaget.
– Vi har holdt på i syv år uten, og vi kan fint holde på i syv år til uten. Dette er en løsning på å realisere vekstambisjonene våre. For å løse det, så vi etter en partner som kunne gjøre det, sier han.
– Vi har tro på dette, og at det nye næringslivet ikke har fått den oppmerksomheten den fortjener.
Utvider staben
Weldeghebriel forteller at Shifter er i gang med å ansette.
– Vi ansetter i et vikariat, men også en person i Bergen hvert øyeblikk. Vi ser at det skjer mye spennende gründervirksomhet på Vestlandet. Og vi ser på nye områder innenfor det vi gjør, sier han.
Det er også planer om at Shifter skal inn i Schibsted-bygget i Akersgata.
Oppkjøpet gir også muligheter kommersielt. Medgründer og ansvar for salg og økonomi, Aslaug Ingeborgrud Syvertsen forteller at Shifter i dag har to hovedbein å stå på, nemlig annonser og abonnenter.
I tillegg har Shifter tidligere hatt events, men har ikke kommet i gang med det segmentet etter pandemien.
– Vi har vært tynt bemannet også kommersielt, men nå får vi mulighet og synergier med Schibsted på det området også. Det blir noe nytt, sier hun.