Den siste tiden har debatten rundt hva man kan si i en podkast blusset opp, etter at Joe Rogan sin podkast har fått hard medfart fra artister på Spotify.
I forrige uke gikk Spotify ut med informasjon om at de jobber med å legge inn varsel i podkastepisoder hvor koronaviruset er tema.
I Norge har flere mediehus egne podkaster, som gjør at de må følge Vær Varsom-plakaten også i de flatene, men for frittstående podkastere, finnes ikke de samme reglene.
– Må jobbe for felles kjøreregler
Leder i Norsk Podkastforening, Lina Tandberg Martens, forteller til Medier24 at etikk i podkast er noe de jobber med.
– Vi har hatt flere eksempler de siste årene hvor podkastere ikke har det samme forhold til for eksempel samtidig imøtegåelse, og mange har opplevd kritikk fordi de ytrer seg, forteller hun.
– På bakgrunn av det har vi begynt å jobbe med noen etiske retningslinjer for podkastbransjen.
Norsk Podkastforening ble startet i høsten 2020, og har 195 medlemmer, hvorav flere er store selskaper.
Tandberg Martens forteller at de ikke ser for seg en egen Vær Varsom-plakat.
– Vi har ikke infrastruktur til å sette ned et faglig utvalg slik vi har med PFU. Dette er en forening som er myntet på frivillig innsats foreløpig, sier hun og legger til:
– Vi må jobbe for å finne noen felles kjøreregler og råd, som kan være som en veiviser for bransjen, og spesielt for de uavhengige podkastene.
– Sett behovet en stund
– Det er noe helt annet for de store mediehusene som produserer podkaster. De har infrastrukturen, de har VVP og gjerne journalister som har studert etikk som står bak. Men for oss blir det viktig å favne også de uavhengige og finne noen felles råd og retningslinjer som alle kan slutte seg til, sier hun.
Det er ikke første gang etikk i podkast har vært et tema.
Blant annet havnet skiskytterne Ingrid Tandrevoll og Tiril Eckhoff på kant med Dagbladet etter å ikke ha gitt de samtidig imøtegåelse i en podkast i vinter, og for tre år siden ble det mye snakk om Tusvik & Tønne sin offentliggjøring av utroskap på podkasten sin.
– Vi har sett behovet for dette i en stund. Det er noe som med jevne mellomrom tvinger seg frem. Men ofte er det ikke på radaren, og en del av samtalen slik det er i de redaktørstyrte mediene, sier Tandberg Martens.
– Mange av de uavhengige podkasterne i Norge har aldri lagt ordene «samtidig imøtegåelse» i munnen engang. For mange er podkast noe helt annet enn en måte å produsere nyheter på, sier hun.
Tandberg Martens sier det er viktig å samle bransjen for å diskutere dette.
– Vi må se på hva en samlet podkastbransje synes er greit og ikke greit. Vi må snakke om det, og erkjenne at det er et behov for dette.