Programredaktør i P4, Anders Opsahl, podkast–sjef i NRK Petter Sommer, redaktør for VGTV Rolf Sønstelie og programdirektør for Bauer Media, Kristoffer Vangen
Foto: P4 / Privat/ Jan Magnus Weiberg-Aurdal / Bauer Media
Dette sier norske podkast-produsenter om Spotify-boikott
– Medienes rolle er ikke å delta i boikott eller andre aksjoner.
Den siste tiden har flere store profiler presset strømmetjenesten Spotify, og trukket musikken sin fra plattformen.
Neil Young var først ute. Han mente at podkasteren Joe Rogan sprer feilinformasjon, og at Spotify ikke har gjort nok for å hindre det.
Han ble senere etterfulgt av blant annet Joni Mitchell.
Mandag kom beskjeden om at Spotify sier de jobber med å legge inn varsel i podkastepisoder hvor koronaviruset er tema.
Vi har spurt et utvalg norske medier og produksjonsselskaper som har sine podkaster i strømmetjenesten om de har vurdert, eller vil vurdere, boikott av Spotify.
– Kan ikke selv bli en aktør
VG har flere podkaster på strømme-plattformen, blant annet «Krimpodden», «Harm & Hegseth» og «Alt Fortalt».
Redaktør for VGTV, Rolf Sønstelie, er klar på at det ikke er en aktuell problemstilling for dem.
– VGs oppgave er å dekke nyheter og debatter nøytralt, og belyse alle sider. Også striden rundt Spotify. Da kan vi ikke selv bli en aktør gjennom aksjonisme og boikott. Vi er opptatt av å hegne om troverdigheten vår. Det er viktig for tilliten til mediene. Derfor driver vi verken med kampanjejournalistikk eller kansellering, skriver Sønstelie til Medier24.
Programdirektør for Bauer Media, Kristoffer Vangen sier til Medier24 at ikke de har vurdert det.
– Men det er viktig at Spotify forstår at de er i ferd med å bevege seg bort fra å være en ren distribusjonsplattform for musikk, til et mediehus hvor de også har et redaktøransvar. Er ikke så sikker på at de bare kan dytte ansvaret over på innholdsleverandørene, eller forbruker.
– Ikke medienes rolle
NRK har også en stor mengde podkaster på Spotify, både «Hele Historien», «Lørdagsrådet», «P3morgen» og «Berrum & Beyer» ligger tilgjengelig i strømmetjenesten.
Podkast-sjef i NRK, Petter Sommer, sier til Medier24 at deres innhold blir liggende enn så lenge.
– NRK vurderer hele tiden i hvilken grad vi skal være til stede på 3. parts-plattformer som Spotify og Apple, men vi har ikke besluttet å trekke oss ut på bakgrunn av denne kontroversen alene, sier han og legger til:
– Men det er noe som inngår i helhetsvurderingen, og det er et nytt eksempel på problemstillingene som oppstår i møte med store, internasjonale tech-plattformer.
Heller ikke P4 og NENT-gruppen - som blant annet står bak «Misjonen» - vil fjerne sitt innhold, forteller programredaktør i P4, Anders Opsahl.
– Medienes rolle er ikke å delta i boikott eller andre aksjoner. Vår rolle er å rapportere og drive journalistikk rundt slike hendelser, ikke å være aktør. Derfor har dette naturlig nok ikke vært en aktuell problemstilling for oss, sier han til Medier24.