Onsdag skrev Medier24 at NRK Radio nå vurderer å gjøre mer av sitt podkastinnhold eksklusivt tilgjengelig i sin egen app.
Flere har ytret sin misnøye med dette, både på Twitter og på Facebook-gruppen «Norske journalister», som har omtrent 3000 medlemmer.
Universitetslektor i journalistikk ved Oslomet, Ragnhild Fjellro, mener dette ikke vil gå ut over NRKs oppdrag som allmennkringkaster.
– Innholdet vil fortsatt være gratis. Sånn sett holder NRK seg godt innenfor rammene de har som allmennkringkaster, om å tilby innhold til alle, sier Fjellro til Medier24.
Og fortsetter:
– Det NRK blant annet gjør, om de bestemmer seg for å gjøre innholdet eksklusivt hos seg selv, er å gjøre sin redaksjonelle kontroll større.
– Er det ikke mer praktisk for brukerne at alt er samlet på ett sted?
– Jo, men slik jeg forstår NRK ønsker de å gi mer forutsigbarhet til lytterne ved at de vil ha kontroll over både innholdsproduksjonen og publiseringen av den.
– Kan bli problematisk for NRK
Som de fleste andre av de norske mediene, legger NRK foreløpig ut innholdet sitt på Spotify.
I den forbindelse viser Fjellro til den pågående debatten rundt strømmetjenesten og deres podkastprofil, Joe Rogan, som blir beskyldt for å spre feilinformasjon om koronaviruset.
– Å dele plattform med Spotify, kan på den måten bli problematisk for NRK, sier hun.
Samtidig mener universitetslektoren at podkastbransjen er i stor endring, og at det ikke er selvsagt hvilken plattform som vil bli den største i fremtiden,
– I Storbritannia ser vi at BBC blir større på podkast, og dessuten finner folk også podkastene sine gjennom smarthøyttalere fra for eksempel Google og Amazon. Landskapet er i så stor utvikling, og det skjer ting der.
– At NRKs podkaster skal måtte være tilgjengelig på alle plattformer, kjøper jeg ikke helt, sier Fjellro.
– Tror du NRK vil merke det på lyttertallene, om de gjør alt eksklusivt i appen sin?
– De vil nok gå ned litt i en periode. Men lytterne er lojale mot programmene og gjerne først og fremst mot programlederne, så de kommer nok tilbake etterhvert.
– Men det kan gå litt tid før man blir vant til den nye plattformen, og gjør det til en ny vane, sier Fjellro.
Mener NRK følger trendene
Hendrik Storstein Spilker er professor i media og teknologi ved NTNU i Trondheim.
Han mener et eventuelt eksklusivitetsgrep hos NRK, vil stemme godt overens med trendene i mediebransjen for øvrig.
– Trenden har lenge vært slik i film- og TV-plattformuniverset. Det er lenge siden Netflix begynte å satse på egne produksjoner. Folk skjønte ikke hva de drev med da, men det har de begynt å gjøre etter hvert, sier Spilker til Medier24.
Og fortsetter:
– Film og TV-plattformene konkurrerer stort sett seg imellom med sitt eget innhold, framfor å tilby en stor katalog.
I likhet med universitetslektor Fjellro, mener også Spilker at eksklusiviteten vil gi NRK mer kontroll over eget innhold. I tillegg kommer også andre potensielt gunstige effekter, mener han.
– Det kan føre til at NRK får høyere brukertall på egne kanaler, i stedet for å styrke de store tek-gigantene med innholdet sitt, sier Spilker til slutt.