Fredag starter Landsskytterstevnet (LS), som i år arrangeres
i Steinkjer. Det er ventet mellom 15.000–20.000 besøkende, og forhåndsmeldt 800
bobiler og campingvogner til byen, som til vanlig har 24.000 innbyggere.
For de tre avisene i byen, betyr dette en annerledes sommerjobbing.
Ansvarlig redaktør i Trønder-Avisa, Sivert Rossing, sier til
Medier24 at LS er det største arrangementet en by som Steinkjer kan huse.
– Det sier seg selv at vi dekker
dette tungt, sier han og påpeker at de ikke først og fremst er opptatt av hva
som skjer på skytterbanen, men alt som skjer rundt.
– Vi synes det er viktig å
vise fram ildsjelene, og fortelle om konsekvensene det har for lokalt næringsliv og
omdømmet til regionen, sier han og legger til:
– Så skal vi selvsagt også
problematisere det som eventuelt oppstår hvis det blir parkeringskaos, eller
som da stevnet sist ble arrangert i Steinkjer, at butikkene gikk tomme for mat,
sier Rossing.
Skal ha nesten alle på jobb
Også datteravisen Steinkjer-Avisa er godt forberedt før LS.
Det sier sjefredaktør Monica Iren Solberg Susegg.
– Sommerturnusen er lagt opp
med tanke på å ha nok folk på jobb de neste dagene, så vi har gått fra lav bemanning
de første ukene i sommer, til å ha omtrent alle på jobb nå i LS-tiden.
Hun mener det blir en veldig artig uke for alle på jobb.
– Selv om dette er et sportsarrangement
vil nok vi som lokalavis dekke mer av det som skjer rundt selve arrangementet,
sier Susseg, men legger til at det er med unntak av om lokale stjerner klatrer oppover
resultatlistene.
– Vi skal dekket
næringslivet og arrangementene som skjer på grunn av LS, som todagers
skytterfest på torget, gatefest i sentrum og folk som nyter byen som turister.
– Trenger ikke tjene sommerkampanjekroner på tilreisende
Susegg sier de også skal følge med sikkerhet, samferdsel og
annet som blir preget av stevnet.
– Det kommer over 15.000 flere
mennesker til Steinkjer, det vil også presse ekstra på tjenester som legevakt,
så dette skal vi følge med.
Susegg forteller at de også har sett på vurderingene rundt
åpne og lukkede saker.
– Det er mange tilreisende
med informasjonsbehov, og vi trenger ikke tjene sommerkampanjekroner ved å
selge abonnement til tilreisende som sier opp rett etter LS, på rene
informasjonssaker. Likevel skal vi selvsagt gi abonnentene våre gode saker
også, sier hun.
– Jakter gode historier
Like borti gata fra Steinkjer-Avisa ligger konkurrenten
Steinkjer24, som også er klar for inntoget.
–LS er jo en gedigen folkefest - den største folkefesten i Steinkjer i år, og det er selvfølgelig en gullgruve av gode saker for en lokalavis. Vi har snakket med lokale skyttere og lager forhåndssaker på dem, sier sjefredaktør Linn Kathrine Yttervik til Medier24.
Hun legger til at det i tillegg er det den største dugnadsjobben i Steinkjer i år - som involverer godt over 500 frivillige fra lokalmiljøet.
– Det synes vi er en viktig del av dette arrangementet som vi også tar tak i. Det er jo utrolig artig når det skjer store ting og det handler om å finne de gode historiene. Det har jo også ringvirkninger for næringsliv, trafikk og logistikk i Steinkjer denne helgen.
Hu legger til at de også har skrevet om unge talenter, lokale skyttere, og folk som tidligere har blitt truffet av «amors piler» på LS tidligere.
– Vi jakter generelt gode historier blant både besøkende, og som nevnt de mange som bruker av ferie og fritid på dette store arrangementet.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no