Bjørn Lie Rønningen i Polaris Media

Disse Polaris-avisene knuser alle rekorder

Avisene har fått kvadrupel effekt, sier prosjektredaktør Bjørn Lie Rønningen. 

Publisert Sist oppdatert

Da opplagstallene kom i mars, var fem av de ti avisene med størst vekst prosentvis i Polaris Media Midt-Norge. I tillegg var fem av avisene på topp 20 listen over de med høyest vekst i rene tall.

– Og det var helt fantastisk, og så har det bare fortsatt etter det.

Det sier prosjektredaktør for lokale mediehus i Polaris Media Midt-Norge, Bjørn Lie Rønningen, til Medier24.

I forrige uke kunne seks mediehus vise til «all time high» på antall abonnenter. Fosna-Folket, Trønderbladet, Sør-Trøndelag, Gauldalsposten, Innherred og Steinkjer24 har alle tidenes høyeste abonnementstall.

– Og det er ikke slik at vi har hatt et svakt utgangspunkt sammenlignet med andre heller, så da har de gjort noe riktig. Og flere av de avisene som nå aldri har hatt flere abonnenter enn de har nå, har drevet i flere tiår, sier Rønningen.

Her er de lokale mediehusene til Polaris Media Midt-Norge

Analyserte suksessen

Polaris Media eier 14 mediehus i Midt-Norge, ikke inkludert Adresseavisen. Disse nærmer seg nå 60.000 abonnenter. 41.500 er digitale abonnenter, som er en oppgang på 20 prosent fra i fjor.

– Da det gikk så bra i høst, satte vi oss ned for å tenke sammen. For det var atypisk overordnet i bransjen, og Midt-Norge var et av de områdene i Polaris med mest vekst. Så vi ville se på og analysere hva som var bakgrunnen til suksessen.

Rønningen er klar på at han forberedt på å få døra i fleisen på ett eller annet tidspunkt. Men analysen ble gjort for å være best mulig rustet til å kunne gjenskape suksessen.

– Det vi ser er at de grepene vi har gjort i de forskjellige avdelingene, både i teknologi, brukermarked og i redaksjonene, har begynt å få effekt samtidig. Så da får man en slags trippel og kvadrupel effekt, sier Rønningen.

 Skremmende tall

– Men hva gjør at Polaris Midt er de med størst vekst?

– Akkurat denne gangen var det oss, og jeg skal ikke snakke for andre. Men for vår egen del ser vi at samarbeid er et viktig nøkkelord. Redaktørene i gruppa samsnakker ofte og vi samhandler der det er fornuftig

Men til tross for veksten, sliter Polaris-avisene i likhet med resten av bransjen med høy churn.

– Vi ser at vi også har ganske identiske tall med andre mediehus når det gjelder hvor mange av abonnentene som bruker oss. 30 prosent av abonnentene står for nesten all lesing. Mens 70 prosent bruker oss lite eller ingenting, sier Rønningen og legger til:

– Og det er jo skremmende. Spesielt i et lengre perspektiv, for det er faktisk de som betaler lønnen vår. Derfor har vi flere løp gående for å prøve å skape engasjement blant disse abonnentene.

– Blitt flinkere på presentasjon

I Trøndelag er det tett mellom lokalavisene, og i flere områder eier Polaris konkurrerende aviser. På Stjørdal eier de både Stjørdals-nytt og Bladet, og på Frøya har de både Hitra-Frøya og Frøya.no.

Rønningen forteller at noe av de jobber mye med hvordan avisene kan vokse i samme marked.

– Og vi ser at i Stjørdal har begge avisene god vekst. Vi ser på en måte at en pluss en er mer enn to, sier han.

Rønningen forteller at hver enkelt redaksjon har jobbet mye for å finne ut hva de skal være gode på, og hvordan og har utviklet en mer strategisk tilnærming til arbeidshverdagen.

– Redaksjonene er blitt bedre på å prioritere de sakene de mener gir best journalistikk og som vi ser leserne vil ha. Og så har vi blitt mye flinkere til å presentere sakene, sier han.

Han er klar på Polaris sin strategi er at mediehusene skal være selvstendige, og Rønningen jobber tett med mediehusene for å utvikle egne strategiske planer for hvert enkelt mediehus i regionen.

– Dritgod på «mann 50+»

Men noen utfordringer er like for de forskjellige mediehusene.

– Vi er dritgod på «mann 50+». Og vi er blitt gode på å nå den kjerneleseren, men det er fremdeles altfor mange vi ikke når. Det jobbes derfor å bli bedre både på bredde og dybde, og å nå nye målgrupper gjennom ulike satsinger. 

Blant nye innovasjoner har de 15 mediehusene i regionen et felles quiz-samarbeid, hvor de hver fredag har direktesending av en quiz i samarbeid med Kahoot.

– Det er et forsøk på å nå andre enn nødvendigvis bare «mann 50», sier han og legger til:

– Så er det noen slike tiltak som fungerer, andre ikke. Men vi må våge å teste.

Få aviser i nord

I tillegg startet flere av mediehusene i regionen et samarbeid i 2022, om felles kvelds og helge-vakt. Der rullerer journalister fra ti mediehus med å være breaking- og frontvakt for flere aviser samtidig.

– Det samarbeidet har gjort at små aviser kan hamle opp med de store mediene og være tidlig og tett på hendelser, sier han og legger til:

– Uten det samarbeidet er det mange av de små avisene som ville ha slitt når noe skjer på kvelden.

– Det er tett mellom Polaris-aviser i Midt-Norge, men det er langt fra Steinkjer24 til Brønnøysunds Avis. Skal dere inn i det markedet?

– Vi har fokus på å utvikle de mediene vi har, og gjøre dem sterkere. Så er det andre medier som også dekker det området mellom de to. Så får vi se hva konsernsjefen finner på.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS