(FLESLAND) Under konferansen Lokal & Digital til Landslaget for lokalaviser spurte Medier24 et knippe redaktører hva de gjør for å nå ut til unge nye lesere.
For Dølen er det viktigste å lage innhold som ungdom synes er interessant.
– Hos oss har vi satset mye på levende bilder, mange småportrett av ungdom og vi har vært der ungdom møtes. Ellers er vi på Instagram og Facebook. Vi har testet Snapchat litt, men det er litt tungvint for oss å bruke, forteller ansvarlig redaktør i Dølen, Tone Sidsel Sanden.
Et prosjekt Dølen også er i ferd med å starte er ei gruppe spaltiser med et vidt aldersspenn, fra tenåringer til nær pensjonistalder.
Snapchat?
Snapchat har Vest-Telemark Blad også forsøkt seg på. For noen år siden fikk de 700.000 i støtte til et Snapchat prosjekt som ga dem rundt 2.000 følgere.
– Vi er ikke veldig aktive der i dag, men det gikk likevel bra. Det er den beste kanalen vi kan bruke for å komme i direkte kontakt. Vi får en helt annen respons på Snapchat hvis vi legger ut bilde der. Da får du respons med en gang, forteller redaktør Øystein Øygarden.
Likevel innrømmer han at de er for dårlig på de sosiale mediene.
– Vi har en jobb å gjøre der. Men nå skal vi prøve litt på lyd med et samarbeid med lokalradioen, og lage litt podkast også. Lokal røyndomskrim, som vi kaller det. Målgruppa kaller det vel true crime. Det er mulig vi må endre det litt og bli litt mer folkelige på det, forteller han.
Har en jobb å gjøre
Redaktør i Ryfylke, Knut Atle Seim, forteller at avisa har en jobb å gjøre på flere plan for å nå ut til unge lesere.
– Vi gjør altfor lite. Det vi prøver er å endre tankesettet litt. Skal vi nå fram til de unge må vi skrive om dem og lage saker de er opptatt av, sier han.
– Vi er litt på sosiale medier. Vi har ambisjoner om å bli bedre på levende bilder, men vi ser at folk blir spist opp av alt som må gjøres fordi vi tenker gammeldags. Det er mest på tankestadiet og litt på prioriteringsstadiet.
– Er dere for papirtunge?
– Både ja og nei, men vi er med på et innovasjonsprosjekt der vi prøver å skru fram digitalsatsingen, og vi har blitt mye bedre det siste halve året. Men så er vi glade i papiravisa også. Det er en prosess som ikke skjer over natta.
– Hva med podkast?
– Spennende, men vi er ikke der ennå.
Flere prosjekt
Ansvarlig redaktør i Kulingen, Hilde Kvammen har fått på plass en ungdomsredaksjon fra august som et tiltak.
– Det er kjempeartig og har gått over all forventning. Det er unge som skriver saker som engasjerer unge - og det funker, slår hun fast.
Hun forteller videre at de skal i gang med et prosjekt med å skrive om rus, samt at de har en ung reporter som skriver masse om e-sport for avisa.
– Når man jobber med unge så må man finne tema som interesserer. Alt handler om det, kommenterer hun.
Ser på rekruttering
Ansvarlig redaktør i avisa Hordaland, Ingvil Aaen Torpe forteller at de er til stede på Snapchat og Instagram med daglige oppdateringer, og at det brukes av og til til å få inn tips.
Podkast har avisa også prøvd seg på.
– Jeg er ganske ny i redaktørstolen, så det var før min tid, men det var en fotballpodkast. Så har det vært andre forsøk. Vi har ikke noe akkurat nå, men vi har lyst til å ta det opp igjen. Vi har et eget studio som står klart. Og så må folk ha lyst til å lage podkast, sier hun.
– Hva er det viktigste grepet for å nå de unge?
– Det er å prøve å rekruttere ungt og bruke de unge vi har. Vi har journalister som er i begynnelsen av tjueåra som kom inn som sommervikarer. Og å bruke unge kilder i sakene, sier hun, og understreker at det er viktig å skape bånd til de unge.
Avhengig av støtte
Vest-Telemark Blad-redaktøren forteller at man er avhengige av få støtte utenfra for å kunne satse på nye ting.
– Det er essensielt for å ta de veien ut av fundamentet som er papiravisa. Det er den som finansierer det vi driver med i stor grad. Men så må du utvikle deg også. Da må vi ha prosjektmidler her og der, sier han.
Dølen-redaktør Sanden mener også at man kan ikke forvente at tenåringer skal abonnere.
– Men det er viktig å bygge gode relasjoner tidlig og at de får et forhold til og er vant til at lokalavisa er et sted der du kan finne noe som er interessant. Da tror jeg, når de er litt større, at det kan være letter å hanke dem inn, sier hun.