- (FLESLAND): Under konferansen Lokal & Digital til Landslaget for lokalaviser (LLA) fredag fikk de oppmøtte en leksjon i hvordan lokalaviser kan lykkes med å lage podkaster av podkast-ekspert Nicolai Delebekk fra Faktisk.no.
Ett av argumentene som Delebekk trakk fram er at det er «en nydelig plattform å nå de unge på», og viste til et ungt marked der hver fjerde mellom 15-24 år og hver tredje i alderen 20-39 år hører på podkast.
– Man vil ikke tjene bøttevis med penger, men det bidrar til å skape lojalitet, og det er et rutinepreget format, sa han fra scenen, og trakk også fram at det kan skape stolthet til lokalavisa.
– Dere får mye igjen for pengene, og en enkel podkast kan også være god. Det er et stort markedspotensiale, og kan skape nye lesere, fortsatte han.
Må forberede
For å skape en god podkast mener Delebekk at man må peke seg ut en nisje, altså hva kjernemålet med podkasten er, samt at man må definere målgruppen, og treffe den med relevant innhold.
– Kjernen er at man fortsetter å få det man selv ønsker å høre. (…) Alle er opptatt av nærmiljøet, og dere sitter på masse historier, sa han til de fremmøtte.
Han manet også til tålmodighet hvis man velger å gå i gang.
– Det ligger i podkastens natur at den er organisk i veksten sin. Det betyr at det tar tid å få lyttere. Det er mye «word of mouth» og sosiale medier, forklarte han.
Delebekk understrekte at man må ta en vurdring om man skal lage en podkast som kan gå evig eller en avgrenset dokumentar.
Men hva med lengde?
– Det vet faen ikke jeg, sier han, med glimt i øyet.
– Dere må finne en lengde som gjør at dere klarer å opprettholde en spenning. Det aller viktigste er å ikke forvirre lytteren, sa han, og viste til at en lengden må være konsistent.
Han var også klar på spesielt en ting når det gjelder navn:
– Dropp «podden»! Finn på et navn som er beskrivende og bygger forventning, er kreativt og fint.
Skap forventning
Han forklarte til salen at man har maks 30 sekunder til å fange leseren.
– Dere ønsker å skape en forventning så tidlig som mulig. Det er ikke mye tid du har før folk bytter til en annen podkast. Så må du innfri den hooken, sa han.
Kjemi i studio er også viktig, samt research.
– Jeg pleier å tegne tankekart når jeg har forskjellige temaer. Begynner han eller hun å snakke om det så kan jeg hoppe dit på kartet. Å tømme et tema i en podkast er kjempeverdi, fortalte Delebekk.
Ikke minst understreket han viktigheten av å bruke sosiale medier og skape et forhold til publikum.
– Det bør være rom for debatt. Er det debatt så kommer folk. Og gå dit målguppen er, og bruk profilen hvis dere har en profil.