Konsernet endte fjerde kvartal i fjor med 74 millioner kroner i resultat i fjerde kvartal. Det er en nedgang på 42 prosent, men justert for engangseffekter.
Medier24 møter konsernsjef, Per Axel Koch, under fremleggelsen av rapporten på Hotel Continental i Oslo.
– Vi trodde ved inngangen til 2022 at dette ville bli et godt år når vi var ferdig med pandemien. Så har det blitt litt mer krevende, sier Koch.
For å svare på et høyere kostnadspress grunnet de utfordrende makroøkonomiske tidene, kutter konsernet 68 årsverk i Polaris i Norge, og 26 årsverk i Stampen Media i Sverige.
– Nesten alle mediekonsern gir nå gavepensjon til dem mellom 62 og 67 år. Er det god seniorpolitikk fra bransjen?
– Hvis du skal gjennomføre bemanningsreduksjon så kan du velge mellom det, sluttvederlag og oppsigelser. Vi mener dette er det tiltaket som vi mener er mest hensynsfullt. Vi har ikke hatt dette tilbudet på flere år, og vi vet at det er en del som ønsket seg dette, svarer Koch.
Fristen for å søke gavepensjon var i slutten av januar i år. Da var det en bemanning som tilsvarer 68 årsverk som sa ja, opplyser konsernsjefen.
Rundt 30 ansatte vil gå av i løpet av 2023, mens de resterende som har takket ja vil gå av i 2024.
Koch forteller også at det ikke er alle over 62 år som har takket ja. Rundt 70 prosent av de som fikk tilbud har takket ja.
– Det beste hadde vært om vi ikke måtte ta nedbemanningen, men det må vi. Det betyr ikke at vi ikke mener at de over 60 år gjør en viktig jobb.
Koch forteller at de som har søkt om gavepensjon strekker seg over ulike funksjoner i konsernet, også innad i redaksjonene.
Under fremleggelsen ble også Koch spurt om Polaris Media vil innføre ansettelsesstopp slik Amedia tidligere har varslet.
– Vi føler at ansettelsesstopp ikke er et virkemiddel som vi vil bruke. Men vi vet at man er forsiktig med å ansette nå. Vi har over 70 mediehus, og situasjonen er litt forskjellig. Vi kommer ikke til å styre det sentralt.
Ser for seg frekvens-kutt i år
Konsernsjefen varsler også at Polaris Media også vil se på utgivelsesfrekvensen til titlene i konsernet.
– Vi kommer nok til å se at det skjer allerede i år, og vi skal være tydelig på når det kommer. Antall utgivelser kommer til å gå ned, og da er det viktig at vi har en god plan og gjennomfører på en god måte, sier Koch.
Han understreker at selv om de nå varsler frekvens-nedgang, vil det ikke nødvendigvis gjelde alle.
– Det betyr ikke at alle i løpet av tre år skal ned. Men vi tror ganske mange vil kutte i løpet av de neste tre årene. Fra nå må vi ta tak i dette på en annen måte enn tidligere.
Til tross for kutt i både bemanning og de strukturelle delene av driften, vil ikke Koch si at de har definert et kostnadsprogram for konsernet.
– Men effekten av å minke med 90 årsverk er betydelig. Nedgang i frekvens vil også være betydelig. Det er store beløp vi snakker om når vi summere opp alt vi gjør. Samtidig er vi veldig opptatt inntektssiden, samt å utvikle produktene våre.
Koch forteller at Polaris mener per i dag at kostnadsbesparelsene som de nå innfører skal være nok.
– Skulle det av en eller annen grunn bli dårligere, så må vi diskutere hva vi gjør da. Men det kan også bli et bedre år enn vi forventer.