Polaris opplyser at de også vil se på utgivelsesfrekvensen til titlene i konsernet.
– Vi setter inn flere kostnadsreduserende tiltak for å tilpasse driften til et høyt kostnadspress og endrede rammebetingelser som følge av store makroøkonomiske bevegelser. Det gjør at vi også kan investere i utviklingsprosjekter som skal styrke de digitale inntektsstrømmene våre, sier konsernsjef Per Axel Koch i en pressemelding.
Konsernet endte fjerde kvartal i fjor med 74 millioner kroner i resultat i fjerde kvartal. Det er en nedgang på 42 prosent, men justert for engangseffekter, opplyser Polaris.
For året 2022 endte EBITDA på 332 millioner kroner. Det er en nedgang på 29 prosent fra året før, da resultatet endte på 468 millioner.
Driftsinntektene endte på 965 millioner kroner, en en nedgang på tre prosent fra 998 millioner.
– Vårt samfunnsoppdrag som en bærebjelke i demokratiet i Norge og Sverige, er viktigere enn noen gang, og vi investerer i utvikling der vi ser et potensial for videre vekst. Vi satser på teknologi som effektiviserer driften i våre mediehus, og jobber målrettet for å øke verdien på våre produkter og med det beholde og øke vår kundebase, sier Koch.
Annonsemarkedet blir tidlig påvirket av konjunktursvingninger. Den norske delen av virksomheten fikk et betydelig negativt skifte i annonsemarkedet i tredje kvartal, mens skiftet kom i fjerde kvartal for våre svenske mediehus.
De digitale brukerinntektene økte med 12 prosent i 2022, og konsernet har nå en andel på 57 prosent heldigitale abonnement i Polaris Media Norge og 51 prosent i Stampen Media i Sverige.