Nyhetsbyrået NTB har gått gjennom en større omstilling de siste månedene, med nedbemanning, kutt i noen tjenester og nedleggelse av to avdelinger.
Nylig sendte de ut en e-post til sine kunder at de legger ned produktene i «Spill og småstoff», som innebærer kryssord, sudoku og quizer til papir.
– For oss er det en naturlig justering av porteføljene, sier administrerende direktør og sjefredaktør Tina Mari Flem til Medier24.
Hun forklarer at markedet for den type produkter er i endring, både produksjonen og hvordan det blir priset av konkurrenter som har det som sin kjernevirksomhet.
– Nå er det slik at konkurrentene våre i dette markedet tilbyr dette billigere. Og jeg tror at med utviklingen som er innen KI, så tar det ikke lang tid før du kan produsere dette enda enklere og billigere, sier hun.
Utenfor kjernevirksomheten
Flem peker også på at denne typen produkt ikke faller under NTBs kjernevirksomhet.
– Vi spisser oss og løfter kjernetjenestene våre. Vi rigger oss helt om, og for å prioritere og løfte noe, så må vi prioritere noe annet bort, forteller Flem.
NTB skal fortsatt ha omtaletjenesten, samt jubilantlister og fødselsdager.
Endrer
Flem understreker at det er viktig for NTB å lytte og tilpasse seg kundene sine, og opplyser at betalingsviljen for produktene som nå legges ned har vært lav.
Samtidig er det som nevnt andre på markedet som tilbyr stoffet, påpeker hun.
– NTB har hatt høy kvalitet, og noen konkurrenter har kanskje ikke like høy kvalitet som oss, men mange av våre kunder synes det er godt nok det som de kan få billigere. Da må vi forholde oss til det, sier hun.
Hun opplyser også at disse produktene nå er på brinken av å ikke være lønnsomme.
– Dette er ikke kjerne for NTB. Det er i lys av at vi er i endring, som de fleste andre. Vi må evne å omstille oss i tide, kommenterer hun
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no