To avishus har nå bestemt seg for å si opp sin avtale med NTB grunnet en hardt presset økonomi.
Medier24 har snakket med flere redaktører rundt om i landet som nå enten har bestemt seg for å si opp avtalen, eller vurderer å gjøre det.
Blant avishusene som har bestemt seg for å kutte fra nyttår er Nordlys i Tromsø.
Ansvarlig redaktør Helge Nitteberg sier det vanskelige makrobildet setter press på økonomien.
– Vi må telle hver eneste krone i den tiden vi er i nå. Vi må se på hvilken verdi vi får ut av pengene vi bruker, sier Nitteberg til Medier24.
– Prisen NTB opererer med på nyhetstjenesten er altfor kostbar for oss. Ikke minst sett opp mot hva vi heller kan bruke de pengene på, av godt lokalt innhold, forteller han.
Les NTBs svar lenger ned i saken
Sparer et årsverk
Nitteberg forteller at Nordlys vil spare mye på avgjørelsen.
– Summa summarum snakker vi tilnærmet et årsverk i sparte kostnader. Men kostnader øker på alle fronter, og noen besparelser vi gjør her, blir spist opp på andre fronter, sier Nitteberg.
Han understreker at dette ikke er en avgjørelse Nordlys har gjort i forbifarten, men etter nøye vurderinger.
– Det er plusser og minuser med dette. Men når vi ser på bruken av NTB-stoff hos oss, står den ikke i stil med pengebruken.
Det er den såkalte rammeavtalen Nordlys nå har bestemt seg for å kutte, som i hovedsak sikrer tilgang til NTBs nyhetstjeneste.
Men avisen mister også tilgang til tjenesten som leverer produkter som tegneserier, værkart og kryssord. Dette må Nordlys hente fra andre leverandører i 2024.
Alle Amedia-aviser har en konsernavtale med NTB i bunnen, som blant annet vil sikre dem tilgang til bildedatabasen.
Kommunikasjonssjef Hallgeir Westrum i Amedia opplyser at avtalen Amedia nylig har inngått med NTB, er gjort etter samme prinsipp som de hadde fra 2016 til 2021, med stor valgfrihet for avisene om hva slags innhold de ønsker.
– Fra 2024 har Amedia inngått en konsernavtale som omfatter alle aviser, og blant annet gjelder sportsdata og bilder, og en rammeavtale som definerer tjenester og priser som avisene hver for seg kan avgjøre om de vil ha, sier Westrum til Medier24.
Har din avis sagt opp NTB? Tips journalisten på: endre@medier24.no
Har oppfordring til NTB
Nitteberg er klar på at Nordlys helst skulle beholdt nyhetstjenesten.
– Ideelt skulle vi gjerne hatt flere av NTBs tjenester. Men jeg tror også NTB bør se på hva de kan gjøre for å utvikle enda mer relevante produkter for oss som driver lokalaviser, sier Nitteberg.
– Nyhetstjenesten er både nasjonal og internasjonal. Det er et produkt som i sin natur appellerer mer til riksmedia enn til oss. Hvis vi skal betale samme beløp for nyhetstjenesten, må vi få mer igjen av det som er relevant for et lokalt publikum.
Nitteberg fortsetter:
– Hvis NTB kommer på bedre tanker og tilbyr bedre priser, så er det ikke sikkert vi sier nei. Men det må være samsvar mellom pris og verdi. Nå koster det mer enn det smaker, sier han.
Nitteberg har også en annen oppfordring til NTB:
– Vi som bransje – og i lokalmediene – står nå i en krevende omstilling. Det vil vi gjøre i lang tid. Da bør også NTB se på sin forretningsmodell, og det produktet de skaper. Er det for eksempel riktig at NTB skal bruke så mye kraft på tekstjournalistikk, når vi ser hvordan markedet endrer seg?
– Har du noen konkrete forslag til hva NTB bør gjøre?
– Nei, det må NTB finne ut av selv. Men jeg vet de bruker mye ressurser på tekstjournalistikk. Det kan være det er riktig, men det er ikke sikkert det speiler den medievirkeligheten vi står i dag – og vil stå i fremover, sier Nitteberg.
– Synd
Ansvarlig redaktør René Svendsen i Fredriksstad Blad bekrefter at de også dropper NTBs nyhetstjeneste fra og med 1. januar 2024.
– Generelt er vi opptatt av å få mest mulig for pengene. Vi har gjort en avtale som gir oss det. Vi har valgt å droppe nyhetstjenesten, ut ifra en kost/nyttevurdering sier Svendsen til Medier24.
– Hva tenker du om at dere nå mister nyhetstjenesten til NTB?
– Jeg synes det er synd fordi vi har god nytte av nyhetstjenesten.
Svendsen påpeker at de har måtte vurdere hva de bruker tjenesten til, siden de har fri tilgang til det, men også av hva de føler de må ha.
– Vår vurdering er at det vi må ha, matcher ikke prisen vi må betale. Jeg mener NTB har gjort for lite for å tilby oss et produkt som er tilpasset det vi har erfaring om at vi må ha. Derfor er det veldig synd at vi er nødt til å si nei til en avtale fordi den ikke er godt nok tilpasset behovet til en lokalavis som vår.
Fredriksstad Blad-sjefen forklarer at NTB-stoff primært er nyttig for å utvide nyhetsmiksen deres.
– Det er oftest «nice to have». Det gjør oss bedre, men det er ikke avgjørende for at folk skal være fornøyd med oss. Men noen ganger er det nyheter vi definitivt blir merkbart dårligere av, om vi ikke har, sier han.
– Men det er ganske få saker i løpet av en uke. Når vi ser hva NTBs nyhetstjeneste koster, for stoffet vi merker vi blir vesentlig dårligere uten, så er prisen for høy.
– Vanskelig å godta
– Hvor mye sparer dere på å ikke ha avtalen?
– For de pengene vi bruker på nyhetstjenesten, kan vi ha en frilanser ganske mange timer i uken.
Svendsen understreker at han synes det er synd at de havnet i denne situasjonen, og har forståelse for at NTB ønsker å ta tilstrekkelig betalt.
Samtidig savner han bedre dialog med nyhetsbyrået.
– NTB har aldri spurt meg om hva som skal til for at jeg vil velge å kjøpe nyhetstjenesten. Det kunne jeg gitt et konkret svar på, noe som ville gitt NTB bedre grunnlag for å forhandle prisnivået for tjenesten.
Svendsen forklarer også at Fredriksstad Blad vil evaluere konsekvensene av å ikke ha NTBs nyhetstjeneste, utover neste år.
– Det er ikke utenkelig at vi bestiller den igjen i løpet av neste år, om vi finner ut at det blir helt nødvendig for oss å gjøre det. Men sjansen er større om NTB velger å tilpasse prisen mer til forskjellige kunder.
Medier24 har vært i kontakt med flere andre aviser rundt om i landet.
Ansvarlig redaktør i Avisa Oslo, Eirik Hoff Lysholm, skriver at de fortsatt er i tenkeboksen når det gjelder nyhetstjenesten.
– Slik det står nå, har vi ingen avtale om dette for neste år. Det er et kost/nytte-spørsmål for oss, og vi har ikke konkludert ennå, skriver Lysholm.
Ansvarlig redaktør Guro Valland i Bergensavisen (BA) forteller at de er i dialog med NTB om å lande en avtale for neste år.
– Vi forsøker å finne en god løsning for begge parter. På grunn av pressestøtte-situasjonen og det økonomiske bildet for øvrig, så synes vi den totale kostnadsrammen er vanskelig å godta, sier Valland.
Også Telemarksavisa (TA), Fædrelandsvennen og Sunnmørsposten forteller at de vurderer ulike elementer i NTB-avtalen løpende.
Drammens Tidende, Adresseavisen og Tønsbergs Blad bekrefter til Medier24 at de skal fortsette med nyhetstjenesten til NTB inn i 2024.
– Svært krevende tider
Medier24 har forelagt kritikken overfor NTB og ansvarlig redaktør Tina Mari Flem.
Hun forteller at NTB synes det er veldig synd med oppsigelsene de nå har mottatt fra flere av avisene Medier24 har snakket med.
– Vi jobber hver dag med å levere en relevant og nyttig nyhetstjeneste til hele Medie-Norge. Så ser vi dessverre at vi er inne i svært krevende tider, der hele bransjen er i en presset økonomisk situasjon og noen da har valgt å si opp nyhetstjenesten, sier Flem til Medier24.
– Målet vårt vil alltid være å få disse tilbake, legger hun til.
Nyhetstjenesten til NTB handler ikke bare om antall publiserte saker, påpeker Flem.
– NTB leverer nyhetsovervåking, varsling og planleggingsverktøy. Mange får varsler de jobber videre med, benytter fragmenter av saker eller orienterer seg i et krevende nyhetsbilde for å kunne velge egen vinkel. Og ikke minst – smeller det, står NTB der som en påle.
NTB har et bredt spekter av kunder som ønsker ulikt innhold.
– Utfordringen for NTB er å levere en tjeneste som skal bygge grunnmur både for lokale, regionale og nasjonale medier – det er kostnadskrevende. Nå skal ikke vi gå inn i prisforhandlinger her i Medier24, men nyhetstjenesten er alt annet enn lønnsom, sier Flem.
– NTB er allerede svært presset på nyhetsområdet og er kontinuerlig i tett dialog med kundene våre. Foreløpig har vi ikke fått noen entydige svar på hvor kundene ønsker at vi eventuelt skal kutte i leveransen. Vi evaluerer fortløpende og verdsetter alle innspill fra kundene – slik at vi kan levere verdi i dag og fremover.