NTB er i ferd med å avslutte en større kundeundersøkelse. Det kommer etter et halvår der nyhetsbyrået har nedbemannet, lagt ned flere avdelinger, og at kunder hadde sagt opp eller revurderte avtalene sine med NTB.
Konstituert nyhetsredaktør i NTB, Christina Dorthellinger, forteller at signalene om at kunder vurderte sine avtaler, er en av flere grunner til at de ber om innspill.
– Vi må organisere oss sånn at vi klarer å levere på det kundene ønsker seg, sier hun til Medier24.
Hun ønsker ikke å forskuttere prosjektet, da det fortsatt er aktivt. Samtidig opplyser hun at NTB med jevne mellomrom har kundeundersøkelser, men at dette er en større undersøkelse.
Hun forteller at hoveddelen av mediene som sa at de vurderte nyhetstjenesten har valgt å beholde den.
– Vi har tenkt å lytte så mye at det også kan få organisatoriske konsekvenser på hvordan vi leverer, hva vi leverer og hvordan vi leverer det, kommenterer hun.
Klare tilbakemeldinger
Dorthellinger peker på tre ting som har vært utløsende for undersøkelsen. Det ene er at de er nødt til å være i takt med sine kunder.
– Hvis vi ikke visste hva kundene ville og ikke prioriterte innenfor deres viktigste ønsker, så gjorde vi ikke jobben vår.
Det andre er teknologisk utvikling, mens det tredje er relevans.
– Vi har fått tilbakemeldinger fra kunder om at vi ikke er så relevante som det vi var før. Det må vi ta konsekvensen av, forteller hun.
– Hva tenker du om det?
– Det er teknologisk utvikling som antakelig gjør det, og at man jobber på andre måter nå enn det man gjorde før. Da må vi finne den måten å bli mest mulig relevant for våre kunder igjen.
Hun understreker at de fortsatt brukes mye.
– Men når vi begynner å få signaler om at det kanskje er noe vi kunne gjort annerledes, så må vi jo lytte.
I tillegg til den kvantitative spørreundersøkelsen har NTB også gjort kvalitative intervjuer med flere redaktører.
Mer KI
Dorthellinger trekker fram at kunstig intelligens (KI) har for alvor kommet inn og forandret måten redaksjoner jobber på, og tror NTB vil ta kunstig intelligens i større bruk enn i dag.
– Men ikke uten mennesker i loopen, understreker hun.
Hun opplyser videre at NTB snart skal lansere ny nyhetsportal, og presiserer at kundeundersøkelsen er en del av omorganiseringsprosjektet for å levere tettere på det kundene trenger.
– Vi vil treffe enda bedre og unngå å bli akterutseilt.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no