Roy Krøvel, Sofie Gran Aspunvik gg Tone Tveøy Strøm-Gundersen

Pressepodden - Ukraina-spesial:

Slik orienterer mediehusene seg i propagandakrigen

Både Aftenposten, NRK og andre norske medier mener det er for farlig for journalistene deres å være i Ukrainas hovedstad. I en krig med enorme mengder informasjon på sosiale medier har også rapporteringen fra desk har fått nye utfordringer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Denne ukas spesialepisode av Pressepodden handler om krigen mellom Ukraina og Russland.

– Dette er den største store krigen i Europa etter at smarttelefonen ble allemannseie og alle har et forhold til sosiale medier. Vi har aldri hatt en situasjon hvor en stå stor krig så nærme har så mye tilgjengelig informasjon. Det gir muligheter, men også er også krevende og har utfordringer, sier Sofie Gran Aspunvik, redaksjonsleder i NRK Utenriks.

Statlige medier i Russland kaller det ikke en krig, men en fredsbevarende operasjon. Aspunvik sier norske journalister ikke må la seg lure.

– Vi bruker de ordene som er riktige for det som skjer.

Vurderer sikkerheten fortløpende

Også nyhetsredaktør i Aftenposten, Tone Tveøy Strøm-Gundersen er gjest, og forteller hvorfor de trekker sine reportere helt ut av Ukraina.

– Det ble for farlig og uoversiktlig å være i Kyiv.

Nå har de satt ned en egen gruppe som jobber med å verifisere alt materialet de får inn fra krigen.

– Det er alt fra å gjøre bildesøk, til å se på skyggene på videoen for å slå fast når de er fra, sier hun.

Vi får også høre hvordan NRK-korrespondent Gro Holm og TV 2s Øystein Bogen og Aage Aune jobber fra felt.

Samtidig tar journalistikkprofessor Roy Krøvel oss gjennom hvordan vi kan ivareta sikkerheten når vi dekker krig.

Powered by Labrador CMS