Onsdag ble opplagstallene for andre halvdel av 2020 sluppet av Mediebedriftenes Landsforening (MBL).
Tallene viser at Amedia-eide Nidaros er avisen med størst prosentvis vekst. De har vokst vokst hele 46.27 prosent, eller med 2929 abonnement siden første halvår i 2020.
Redaktør Vanja S. Holst gleder seg over veksten, selv om den var forventet, for avisen som startet opp i januar 2020.
– Det er en kjempegledelig og en stor økning på så kort tid - vi har i år én knust målene vi satt oss i forkant. Det tar vi som et signal på at vi er ønsket og viktig for folk i Trondheim, sier Holst til Medier24.
Og legger til:
– Det må vi ta på alvor, og vi vil jobbe knallhardt for å lage viktig og god journalistikk for folk som bor i byen og bydelene her.
Lover mer undersøkende journalistikk
– Hva vil dere gjøre for å å opprettholde den gode utviklingen, også i tiden fremover?
– Vi skal fortsette å rendyrke oss som lokalavis for Trondheim, og fortsette å holde fokus på det vi gjør, svarer Holst.
Hun peker blant annet på at Nidaros for tiden gjennomfører et prosjekt der de besøker alle Trondheims postnummer, på jakt etter gode saker. Det har leserne tatt godt imot, sier hun.
– Denne skal fortsette en god stund, helt til vi har vært gjennom alle nabolagene. I tillegg har vi styrket satsingen vår på kritisk og undersøkende journalistikk. Flere viktige prosjekter skal slippes i løpet av våren.
Holst forteller blant annet at Nidaros følger hverdagen til en ALS-syk trebarnsfar tett de neste månedene.
– Vi skal speile hverdagen til folket i Trondheim på godt og vondt. Vi er veldig takknemlige for at vi slipper så tett inn på folk, slik at vi får belyst viktige problemstillinger, som det er nødvendig at det blir debatt om.
Opplagstall andre halvår 2020:
- Nidaros - økte opplaget med 46.7 prosent, tilsvarende 2929 abonnement. Gikk fra 6330 til 9259 abonnenter.
- Nordstrands Blad - økte opplaget med 18.72 prosent, tilsvarende 943 abonnement. Gikk fra 5 037 til 5980 abonnenter.
- Porten.no - økte opplaget med 18.72 prosent, tilsvarende 254 abonnement. Gikk fra 1360 til 1614 abonnenter.
Kilde: MBL
– Seier for lokaljournalistikken
Nordstrands Blad er avisen med nest størst prosentvis økning i opplagstallene, med 18.72 prosent vekst, eller 942 abonnement.
– Det er utrolig motiverende og skikkelig gøy. For en liten avis som Nordstrands Blad er dette kjempemorsomt, sier redaktør Kristin Stoltenberg til Medier24.
Redaktøren skryter av redaksjonen i den 95 år gamle avisen, som flyttet til nye lokaler på Sæther for bare to år siden.
– Vi har jobbet knallgodt, og i store deler av året på hjemmekontor.Å se at den målrettede jobbingen og det at vi har vært tett på lokalmiljøet lykkes, er veldig gøy, sier hun.
Og legger til:
– Det er en seier for lokaljournalistikken, og skikkelig motiverende.
Stoltenberg har også planen klar for hvordan Nordstrands Blad skal lykkes i fortsettelsen.
– Vi skal gjøre akkurat det samme som vi har gjort. Vi må sette oss nye mål, men vi skal jobbe på den samme måten som vi har gjort, og hele tiden analysere, evaluere og sikre at vi går i riktig retning.
– Vi skal være tettere på folk og grave i dokumenter. Å lykkes gjennom god journalistikk er vår strategi, sier Stoltenberg.
– Sinnsykt fornøyd
Porten.no i Sogn har nesten like stor prosentvis vekst som Nordstrands Blad, med 18.68 prosent økning, tilsvarende en abonnementsøkning på 254.
Synne Asheim Haga er nylig avgått som redaktør for avisen. Hun gleder seg stort over utviklingen.
– Jeg er sinnsykt fornøyd med dette. Vi har et lavere utgangspunkt, og da er prosentvis vekst tallet man må se på. Å slå alle vi ser på som konkurrenter, er bare utrolig gøy, sier Haga til Medier24.
Hun tror også fortsettelsen kan bli god for Porten.no.
– Om vi ser på abonnentseksplosjonen som kom da vi fikk inn ny energi på høsten 2020, kan det godt være 2021 blir ennå bedre.
Konstituert ansvarlig redaktør, Ola Weel Skram, er også glad for å høre om tallene.
– At vi er i vekst var litt av grunnen til at jeg hadde lyst å være med på dette. Jeg føler det er en veldig spennende arbeidsplass, og det er tydelig at folk ønsker å lese Porten, så det er veldig gøy, sier Weel Skram til Medier24.