Norske avis-apper på mobiltelefon.

Opplagstallene:

Ny opplagsrekord for norske aviser: Nå er flest abonnement heldigitale

– Dette viser at journalistikken faktisk kan finansiere journalistikken om innholdet oppleves som godt og relevant, sier MBL-direktør Randi S. Øgrey.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Norske mediehus nådde i fjor høst en milepæl med over 1 millioner heldigitale abonnement.

Den rekorden er nå slått, viser opplagstallene for andre halvår 2020, som Mediebedriftenes Landsforening (MBL) la frem onsdag formiddag.

Se de fullstendige opplagstallene i tabellene nederst i saken!

Det nye historiske tallet er 1,2 millioner heldigitale abonnement, noe som betyr at de norske mediehusene nå har flest digitale abonnement.

Norges 10 største aviser:

VG* 287.315
Aftenposten 257.316
Dagbladet* 115.364
Dagens Næringsliv 92.647
Bergens Tidende 84.102
Adresseavisen 75.630
Stavanger Aftenblad 63.268
Fædrelandsvennen 36.614
Romerikes Blad 33.074
Klassekampen 32.375

*VG og Dagbladet leverer separate opplagsoppgaver for sine pluss-produkter.

Opplagsveksten i andre halvår i 2020 var på 3,4 prosent, og mediehusene solgte altså for første gang flere heldigitale abonnement enn såkalte komplettabonnement.

Opplagsvinneren er VG+, som har en økning på 19 606 abonnement, mens Dagbladet følger på 2. plass med sine 8952 og Aftenposten klokker inn på bronseplass med 5667 flere abonnement.

– Vi har lenge sett at norske mediebrukere har gått til våre redaksjonelle medier for å holde seg oppdatert på pandemien, og nå ser vi altså en koronaeffekt også i de offisielle opplagstallene. Dette viser at journalistikken faktisk kan finansiere journalistikken om innholdet oppleves som godt og relevant, sier administrerende direktør i MBL, Randi S. Øgrey, i en pressemelding.

85 prosent av de sammenlignbare titlene har opplagsfremgang, opplyser MBL. Det digitale opplaget økte med 12 prosent, mens papiropplaget gikk tilbake med 4 prosent. Det tilsvarende tallet for samme periode i 2019 var på 13 prosent nedgang.

– I en tid hvor informasjonsbehovet er stort, søker mange i større grad til kilder man har høy tillit til for å orientere seg i nyhetsbildet. Stadig flere nordmenn mener det er viktig å bruke et variert utvalg av nyhetskilder, og å være oppdatert til enhver tid, sier Øgrey.

Blant magasiner og ukeblader er det en tilbakegang på 3,9 prosent på totalopplaget.

Det ble solgt totalt 35 millioner blader i 2020, mot 39 millioner året før, opplyser MBL.

Ni titler har vekst fra 2019 til 2020, og det er trioen Maison Mat & Vin (+2636), Lev Landlig (+2418) og Dine Penger (+1707) som har størst vekst.

Hjemmet er fortsatt Norges største blad, med Se & Hør Tirsdag og Familien på de øvrige pallplassene.

-

-

Powered by Labrador CMS