VG+-opplaget økte med totalt 19 606 i andre halvår av 2020, sammenlignet med årets første seks måneder. I antall er det flest av alle avisene.
Det er redaktør Jane Throndsen naturligvis svært godt fornøyd med.
– Det er helt eventyrlig, ikke minst i et år hvor Norge stengte ned. Da reiste heltene i VG seg, sier Throndsen til Medier24.
Hun mener VG+ har utviklet seg stort de siste seks årene.
– Vi var en liten tropp som satt i et hjørne på VG-huset å prøvde å skaffe abonnenter med hyssing og binders. Nå er vi en stor operasjon, som har eierskap i hele VG, sier hun.
– Hva tror du er hovedgrunnen til den store økningen?
– Vi har utvidet tilbudet til abonnentene, og medarbeidere fra andre avdelinger har bidratt inn til oss.
Throndsen trekker blant annet frem at avdelingen har styrket seg på digital historiefortelling, at de har kunnet tilby leserne direktesendt sport, og at de bevisst har laget enda mer kvalitetsjournalistikk om de store historiene.
Disse sakene selger best
På spørsmål om hva som virkelig vekker interesse og selger abonnementer hos VG+, forteller Throndsen at aktualitet er en viktig faktor.
Blant annet peker hun på dekningen av jordraset i Gjerdrum, og av hyttebrannen på Andøya som eksempler.
– Substansielle saker som gir innblikk i og bak nyhetene selger i mye større grad nå enn tidligere. Om det amerikanske valget, hadde vi også noen «storselgere».
– Hvordan skal VG+ øke opplagstallet til neste telling?
– Gitt braksuksessen og drømmestarten som serien «Ikke lov å le på hytta» har hatt, tror jeg vi må gi leserne en jevn strøm av premium underholdningsinnhold., sier Throndsen.
Og legger til:
– Vi må fortsette å gi leserne dybde, og lage relevant journalistikk som treffer ungt. Samtidig må vi også jobbe mye mer, innenfor både lydformatet, og med rettighetene våre.
– Det er der slaget står
Throndsen tror én av de største utfordringene VG+ står overfor i 2021 er å lage sømløse, gode brukeropplevelser for leserne.
– Det er der slaget vil stå de neste årene, for de abonnementtjenestene som virkelig lykkes.
VG+-redaktøren roser samtidig VGs utviklere.
– De digitale tryllekunstnerne i Storyhub har tatt gigantiske steg. Jeg tror leserne må få en mye mer personlig relasjon til merkevaren de abonnerer hos.
– Det skal virkelig merkes at man har betalt for tilgang på den feteste festen, som i dette tilfellet er VG, sier Throndsen.
– For å kunne tilby personalisering, må brukeren også gi fra seg en del data, til VG. Hvilke tanker gjør du deg om behandlingen av disse, opp mot personvernet?
– Er det noen som har strenge retningslinjer når det gjelder det, er det Schibsted. Vi skal ikke ta fra folk privatlivet sitt i VG.
Til slutt legger Throndsen til:
– Hvis folk i større grad ønsker seg personalisering, kan man huke av og velge selv om man vil ha for eksempel anbefalte filmer eller mer personlige tilbud.