Torsdag la Schibsted fram kvartalstallene for tredje kvartal. De viser at EBITDA (inntjening før renter, skatt og nedskrivninger) for nyhetsmediene har sunket drastisk mot tredje kvartal i fjor, med en nedgang på nær seksti prosent.
Konsernsjef Kristin Skogen Lund forklarte mye av nedgangen med økte papirpriser og strømpriser.
– Vi må ta høyde for at prisene vil være høye i lang tid fremover. Det er et sterkt press på papirøkonomien, sier hun.
Hun forteller til Medier24 at de nå jobber med kutt.
– Vi har allerede kuttet kostnader som gir en effekt på 100 millioner kroner i år, og vil gi en årlig effekt på 200 millioner. Og så jobber vi videre med tiltak, men det er for tidlig å være veldig konkret, sier hun.
– Vi har et veldig fokus på verdikjeden i print, fordi det er der den store kostnadsøkningen har kommet. Nå flytter vi også trykkeriet fra Nydalen til Vestby neste år, som er et mindre og mer effektivt oppsett enn det vi hadde, legger hun til.
Skogen Lund sier de også ser på hele verdikjeden av papiravisen i kuttprosessen.
– Vi må nok se litt på strukturelle ting, som for eksempel om vi klarere å betjene veldig grisgrendte strøk, det det blir uforholdsmessig kostbart per aviskopi.
Konserndirektør for nyhetsmediene, Siv Juvik Tveitnes, sier til Medier24 at de også senker aktivitetsnivået.
– Aktiviteter og noen ansettelser er blitt lagt på is. Og så har vi tatt ned ambisjonene litt, sier hun.
Den synkende EBITDAen gjør også at marginen i nyhetsmediene går ned.
– Vi vil nok ikke nå målet om en margin på 10-12 prosent hverken i år eller neste år, sier Skogen Lund.
I fjor fikk konsernledelsen i Schibsted refs fra klubblederne, etter at de fikk utbetalt bonus ved årets slutt, mens de ansatte godtok et nulloppgjør, grunnet pandemien. Skogen Lund er klar på at det ikke kommer til å skje i år.
– Vi kommer ikke til å ha en så høy måloppnåelse i år, så det sier seg selv at det ikke blir en lignende situasjon.
Artikkelen fortsetter under bildet
– Lever ikke på aksjekursen
I forrige uke lanserte også Schibsted et bundle-produkt for sine titler, hvor man kunne få abonnent på de norske avistitlene i tillegg til PodMe for en fast pris. Skogen Lund forteller at salget av den nye pakken har gått over forventningene.
– Vi ser at mange eksisterende kunder velger bundle, og vi ser at de har høyere engasjement og det har hatt en positivt forsterkende effekt, sier Skogen Lund.
De vil ikke gå ut med hvordan de fordeler inntektene mellom titlene i tilbudet, men sier at mediehuset som selger tilbudet får den største andelen, mens resten blir delt ut etter faste modeller.
Aksjekursen til Schibsted har også det siste året fått et kraftig fall.
Torsdag morgen fortsatte aksjen å dale, og åpnet seks prosent lavere enn da børsen stengte onsdag. Prisen tok seg opp noe etter fremleggingen av tallene.
– Aksjeprisen påvirker investorene våre. Og det er mange ansatte som eier aksjer som har tapt på det, og det er klart at det preger. Men samtidig lever vi ikke på aksjekursen fra dag til dag.
– Det er viktig å skille hva vi kan påvirke og hva vi ikke kan påvirke. Men det er nok lavere aksept nå for usikre investeringer med uklare forretningsmodeller som nok har vært mer populært før. Men i forhold til den vanlige kjernevirksomheten går det jo uavhengig av aksjeprisen.