Torsdag la Schibsted frem tallene for tredje kvartal 2022.
Konsernet endte på en EBITDA (inntjening før renter, skatt og nedskrivninger) på 655 millioner kroner, ned fra 769 i samme kvartal i fjor, en nedgang på 15 prosent. Inntektene økte fra 3,6 milliarder kroner til 3,7 milliarder.
I rapporten forteller konsernsjef Kristin Skogen Lund at nedgangen skyldes økte utgifter hos News Media.
– Til tross for den økte makroøkonomiske usikkerheten, leverte Nordic Markedplaces en solid inntektesvekst dette kvartalet. Konsernets EBITDA endte 15 prosent under fjoåret, hovedsakelig drevet av konstadsutviklingen i nyhetsmediene, skriver Skogen Lund.
Hun skriver at kostnadskutt og ytterligere innstramminger også vil være et fokus i 2023.
For News Media sank inntektene med ti millioner kroner, fra 1,84 millarder kroner til 1,83 millioner. I rapporten viser de til en underliggende vekst på to prosent, justert for utenlandsk valuta.
EBITDA endte på 101 millioner, ned fra 246 millioner, en nedgang på nesten seksti prosent.
– Kostnadsøkningene er drevet av innholdsinvesteringer, men det er også betydelig høyere kostnader for våre papiraviser som følge av høyere priser på papir, strøm og andre innsatsfaktorer, sier Skogen Lund.
Fordelt på titler har VG en vekst på fire prosent, fra 495 millioner til 512 millioner, mens Aftonbladet og abonnementsavisene går tilbake.
Andre titler, som inkluderer PodMe, TV.nu, Kart.se og Omni, har en økning på seks prosent.