Det viser Schibsteds årsrapport for 2023, som ble lagt frem torsdag ettermiddag.
Den samlede summen på 17,4 millioner kroner baserer seg på lønn, bonuser, opptjening til pensjon og andre ytelser.
I notene står det at Skogen Lund mottok en kontant kompensasjon i løpet av 2023 knyttet til en korrigering av hennes lønnsgjennomgang for 2022.
I 2022 mottok hun 14,5 millioner kroner. Det ble opplyst at hun fikk 12,2 millioner kroner.
Se full oversikt over ledergodtgjørelse i Schibsted lenger ned i saken
Øker driftsresultatet
I starten av februar ble det kjent at Kristin Skogen Lund trekker seg som konsernsjef i Schibsted. Hun vil sitte til en erstatter er på plass.
I mars ble det annonsert at hun blir styreleder for Flyktninghjelpen.
Konsernsjef for Schibsted News Media, Siv Juvik Tveitnes, fikk en samlet godtgjørelse på 6,7 millioner kroner i fjor.
Juvik Tveitnes blir også konsernsjef i Schibsted Media når de skille lag med resten av selskapet.
Per Christian Mørland, ble nyansatt 1. oktober som CFO (økonomidirektør), og fikk aksjer til en verdi av 3,6 millioner. Sven Størmer Thaulow økte fra 5,6 millioner til 7,6 millioner.
I fjerde kvartal av 2023 fikk Schibsted et brutto driftsresultat på 684 millioner kroner. I 2022 var resultatet i fjerde kvartal 651 millioner.
For hele 2023 var brutto driftsresultat (EBITDA) for Schibsted på 2,519 milliarder kroner. I 2022 var EBITDA på 2,406 milliarder.
Nedgang for annonsemarkedet
Schibsted News Media var EBITDA i fjerde kvartal 2023 på 266 millioner kroner. Det er en økning fra fjerde kvartal i 2022 hvor de landet på 180 millioner.
For hele 2023 fikk News Media EBITDA på 567 millioner kroner. Det er en økning fra året før da de landet på 531 millioner kroner.
Driftsinntektene til News Media holdt seg stabilt i 2023 sammenlignet med 2022, med en inntektsvekst i abonnement på syv prosent, der digitale abonnenter øker mest med en vekst på 16 prosent.
Annonsemarkedet kjente på en nedgang på fem prosent i inntekter sammenlignet med 2022.
Digitalt endte annonseinntektene i Norge på samme nivå som året før, mens i Sverige gikk det tregere, med ni prosent i fall på digitale annonseinntekter.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no