Onsdag presentert Schibsted kvartalstall for fjerde kvartal
i fjor. Samtidig kom de med nyhetene om at de selger aksjene i kriserammede Viaplay,
og at konsernsjef Kristin Skogen Lund går av.
Konsernet kjøpte ti prosent av aksjene i Viaplay i fjor høst.
Etter det har aksjen dalt, og konsernet har tapt 360 millioner kroner på
kjøpet. Nå selger de seg ut.
Konsernsjef Kristin Skogen Lund sier at Viaplay var en «risikabel investering».
– Og selvfølgelig er det lett i ettertid å si at slik det
endte så skulle vi ikke ha gjort det. Og jeg kan godt si det, og beklage. Men
poenget er at det ikke er så ofte du har den type selskap som kommer i spill og
dette var et selskap som er veldig komplementært til Schibsted så vi følte at
det var riktig for oss å ta den risikoen.
– Feil timing
Hun legger til at hun oppriktig mener at det ville vært en
god investering.
– Hvis vi hadde deltatt i omstruktureringen i januar så tror
jeg faktisk at om en stund ville dette visst seg å være en veldig god
investering. Men så var det noe med timingen, det ble helt feil når vi samtidig
skal dele selskapet i to, sier Skogen Lund og legger til:
– Læringen er vel at «you win some, you loose some» og «den
som intet våger, intet vinner». Nå endte dette som en dårlig investering, men slik
blir det noen ganger.
Nyhetsmediene leverte gode tall i fjerde kvartal, og økte EBITDA
med 47 prosent. De endte med en driftsmargin på 13 prosent, opp fra ni prosent
i samme kvartal i fjor.
Konserndirektør for nyhetsmediene, Siv Juvik Tveitnes, sier
til Medier24, at avslutningen på 2023 har vært veldig tilfredsstillende.
– Vi leverer et veldig sterkt kvartal. Det henger sammen med
at vi har god vekst i digitale inntekter og at vi har jobbet med kostnadene det
siste året.
– Opp og nedturer
I januar i fjor lanserte Schibsted et kostnadsprogram for
nyhetsmediene, der det skulle kuttes 500 millioner kroner innen to år.
– Det har vært et år med oppturer og nedturer og en ganske
tøff makroøkonomi både på annonseinntekter og inflasjonen. Så vi er
veldig fornøyd med resultatet, sier Juvik Tveitnes.
Før jul kom beskjeden om at Schibsted skal selge
nyhetsmediene til eieren Stiftelsen Tinius, og at alle mediene da tas av børs.
Juvik Tveitnes vil være sjef for det nye selskapet, som foreløpig har fått navnet Schibsted
News.
Juvik Tveitnes sier at omorganiseringen går etter tidsplanen.
– Det vil være signering i løpet av første kvartal, og så
vil det landes i løpet av andre kvartal.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no