Konsernsjef i Schibsted, Kristin Skogen Lund, sier Viaplay var en risikabel investering.

Schibsted-sjefen om Viaplay-investeringen: – Var riktig av oss å ta den risikoen

– Hvis vi hadde deltatt i omstruktureringen i januar så tror jeg faktisk at om en stund ville dette vist seg å være en veldig god investering, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund. Men hun innser at det ikke endte slik.

Publisert Sist oppdatert

Onsdag presentert Schibsted kvartalstall for fjerde kvartal i fjor. Samtidig kom de med nyhetene om at de selger aksjene i kriserammede Viaplay, og at konsernsjef Kristin Skogen Lund går av.

Konsernet kjøpte ti prosent av aksjene i Viaplay i fjor høst. Etter det har aksjen dalt, og konsernet har tapt 360 millioner kroner på kjøpet. Nå selger de seg ut.

Konsernsjef Kristin Skogen Lund sier at Viaplay var en «risikabel investering».

– Og selvfølgelig er det lett i ettertid å si at slik det endte så skulle vi ikke ha gjort det. Og jeg kan godt si det, og beklage. Men poenget er at det ikke er så ofte du har den type selskap som kommer i spill og dette var et selskap som er veldig komplementært til Schibsted så vi følte at det var riktig for oss å ta den risikoen.

– Feil timing 

Hun legger til at hun oppriktig mener at det ville vært en god investering.

– Hvis vi hadde deltatt i omstruktureringen i januar så tror jeg faktisk at om en stund ville dette visst seg å være en veldig god investering. Men så var det noe med timingen, det ble helt feil når vi samtidig skal dele selskapet i to, sier Skogen Lund og legger til:

– Læringen er vel at «you win some, you loose some» og «den som intet våger, intet vinner». Nå endte dette som en dårlig investering, men slik blir det noen ganger.

Nyhetsmediene leverte gode tall i fjerde kvartal, og økte EBITDA med 47 prosent. De endte med en driftsmargin på 13 prosent, opp fra ni prosent i samme kvartal i fjor.

Konserndirektør for nyhetsmediene, Siv Juvik Tveitnes, sier til Medier24, at avslutningen på 2023 har vært veldig tilfredsstillende.

– Vi leverer et veldig sterkt kvartal. Det henger sammen med at vi har god vekst i digitale inntekter og at vi har jobbet med kostnadene det siste året.

– Opp og nedturer

I januar i fjor lanserte Schibsted et kostnadsprogram for nyhetsmediene, der det skulle kuttes 500 millioner kroner innen to år.

– Det har vært et år med oppturer og nedturer og en ganske tøff makroøkonomi både på annonseinntekter og inflasjonen. Så vi er veldig fornøyd med resultatet, sier Juvik Tveitnes.

Før jul kom beskjeden om at Schibsted skal selge nyhetsmediene til eieren Stiftelsen Tinius, og at alle mediene da tas av børs. Juvik Tveitnes vil være sjef for det nye selskapet, som foreløpig har fått navnet Schibsted News.

Juvik Tveitnes sier at omorganiseringen går etter tidsplanen.

– Det vil være signering i løpet av første kvartal, og så vil det landes i løpet av andre kvartal.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS