Onsdag kom nyheten om at eierne til kriserammede Viaplay har
sagt ja til den foreslåtte
kriseplanen.
Den nye planen gir hovedeierne
franske Canal Plus og tsjekkiske PPF mer makt.
Ifølge nyhetsbyrået TT vil Schibsted nå miste
nær all sin innflytelse i Viaplay, og aksjene blir tilnærmet verdiløse.
Schibsted brukte
rundt 380 millioner kroner på aksjene i september i fjor, men har siden den
gang tapt nesten hele den summen grunnet krisen.
– Samtidig med høyere marginkrav
Klubbleder i VG, Jostein Matre, sier til Medier24
at det i utgangspunktet er positivt at Schibsted gjør en sjelden investering i mediene.
– Og intensjonen her har forhåpentligvis vært god. Det er vanskelig å vurdere for oss, for vi har ikke fått vite noe om tankegangen her, sier Matre til Medier24.
– Jeg må ta høyde for at det er ting jeg ikke vet her, men slik det fremstår nå, sett fra utsiden, så ser det jo ut til at dette har blitt en dårlig investering, sier Matre.
Han legger til:
- Og selv om det ikke er en direkte sammenheng, så skjer dette samtidig som vi står midt i en nedbemanningsrunde, blant annet fordi vi har fått høyere marginkrav.
Se Schibsteds kommentar nederst i saken.
– Synd
Konserntillitsvalgt Ingunn Saltbones sier til
Medier24 at hun i sin tid støttet kjøpet av de ti prosentene i Viaplay, og var
svært glad for at det endelig var vilje til å satse og investere på mediesiden.
– Nå er det lett å være etterpåklok og si at det ikke var så
lurt, når vi ser det store tapet Schibsted etter alt å dømme må ta. Det er også
synd fordi jeg hadde håpet og trodd at vi kunne få til spennende ting inn i
mediedelen av selskapet i samarbeid med Viaplay.
Saltbones legger til at dette ikke vil påvirke
spareprogrammet i News Media.
– Spareprogrammet handler om å få kontroll på kostnader og
lønnsom drift i mediehusene. Vi får ikke investeringsmidler fra Schibsted til å
dekke vanlig drift i de lokale selskapene. Det er to ulike pengesekker.
– Det
betyr heldigvis også at når en investering går med tap utenfor mediehusene, så
er det heller ikke medieselskapene som skal dekke dette tapet med sine
driftsinntekter, sier Saltbones.
– Kan avkrefte enhver sammenheng
Kommunikasjonsdirektør i Schibsted, Øyvind Vormeland Salte, er forelagt kritikken fra Matre.
Han sier til Medier24 at de ikke ønsker å gå nærmere inn på Schibsteds beslutninger rundt Viaplay-eierskapet per nå.
– Men vil vil adressere det på et senere tidspunkt. For øvrig kan jeg avkrefte enhver sammenheng mellom Viaplay-investeringen og de kostnadsreduksjonene VG har besluttet å gjennomføre for å sikre langsiktig lønnsomhet, sier Salte til Medier24.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no