Klubbleder i VG, Jostein Matre, og konserntillitsvalgt Ingunn Saltbones.

Schibsteds Viaplay-tap: – Fremstår som en dårlig investering

Schibsted har tapt hundrevis av millioner på Viaplay-kjøpet. Mens konserntillitsvalgt i Schibsted Ingunn Saltbones i sin tid støttet kjøpet, er VG-klubbleder Jostein Matre mer kritisk. 

Publisert

Onsdag kom nyheten om at eierne til kriserammede Viaplay har sagt ja til den foreslåtte kriseplanen.

Den nye planen gir hovedeierne franske Canal Plus og tsjekkiske PPF mer makt. 

Ifølge nyhetsbyrået TT vil Schibsted nå miste nær all sin innflytelse i Viaplay, og aksjene blir tilnærmet verdiløse.

Schibsted brukte rundt 380 millioner kroner på aksjene i september i fjor, men har siden den gang tapt nesten hele den summen grunnet krisen.

– Samtidig med høyere marginkrav

Klubbleder i VG, Jostein Matre, sier til Medier24 at det i utgangspunktet er positivt at Schibsted gjør en sjelden investering i mediene.

– Og intensjonen her har forhåpentligvis vært god. Det er vanskelig å vurdere for oss, for vi har ikke fått vite noe om tankegangen her, sier Matre til Medier24. 

– Jeg må ta høyde for at det er ting jeg ikke vet her, men slik det fremstår nå, sett fra utsiden, så ser det jo ut til at dette har blitt en dårlig investering, sier Matre.

Han legger til:  

- Og selv om det ikke er en direkte sammenheng, så skjer dette samtidig som vi står midt i en nedbemanningsrunde, blant annet fordi vi har fått høyere marginkrav.

Se Schibsteds kommentar nederst i saken.

– Synd

Konserntillitsvalgt Ingunn Saltbones sier til Medier24 at hun i sin tid støttet kjøpet av de ti prosentene i Viaplay, og var svært glad for at det endelig var vilje til å satse og investere på mediesiden.

– Nå er det lett å være etterpåklok og si at det ikke var så lurt, når vi ser det store tapet Schibsted etter alt å dømme må ta. Det er også synd fordi jeg hadde håpet og trodd at vi kunne få til spennende ting inn i mediedelen av selskapet i samarbeid med Viaplay. 

Saltbones legger til at dette ikke vil påvirke spareprogrammet i News Media.

– Spareprogrammet handler om å få kontroll på kostnader og lønnsom drift i mediehusene. Vi får ikke investeringsmidler fra Schibsted til å dekke vanlig drift i de lokale selskapene. Det er to ulike pengesekker. 

– Det betyr heldigvis også at når en investering går med tap utenfor mediehusene, så er det heller ikke medieselskapene som skal dekke dette tapet med sine driftsinntekter, sier Saltbones.

– Kan avkrefte enhver sammenheng

Kommunikasjonsdirektør i Schibsted, Øyvind Vormeland Salte, er forelagt kritikken fra Matre. 

Han sier til Medier24 at de ikke ønsker å gå nærmere inn på Schibsteds beslutninger rundt Viaplay-eierskapet per nå. 

– Men vil vil adressere det på et senere tidspunkt. For øvrig kan jeg avkrefte enhver sammenheng mellom Viaplay-investeringen og de kostnadsreduksjonene VG har besluttet å gjennomføre for å sikre langsiktig lønnsomhet, sier Salte til Medier24.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS