Influenser Sophie Elise Isachsens podkast sammen med venninnen Fetisha Williams har skapt en del reaksjoner. Til onsdagens møte i Kringkastingsrådet var det kommet inn 42 klager på podkasten.
Rådsmedlem Trude Drevland fortalte at hun hadde med interesse lyttet til episodene til podkasten, og ga ros for at episoden om rusmisbruk var både informativ og nyttig.
Hun hadde også lyttet til de andre episodene, og var litt mer skeptisk:
– Jeg lurer på om det å fremme abort og ytterst seksualiserende debatter er det vi ønsker for å motivere unge til å lytte på NRK, sa hun.
Hun spurte også om retingslinjene for en slik type podkast, spesielt med tanke på kommersiell motivasjon.
Kritisk til produkt-hinting
Nestleder i rådet, Vilde Schanke Sundet, påpekte at Sophie Elise ikke er den eneste influenseren, ei heller den første, som NRK har tatt inn.
– Hva er det som gjør med henne at hun får så mye kritikk og oppmerksomhet? Jeg tror det handler mye om kjønn og dessverre mye om kropp, sa hun.
– Hun har en «kroppslig identitet» som gjør at det er veldig vanskelig å se forbi henne fordi hun ser ut som hun gjør. Derfor blir hun også straffet ganske hardt for ting som egentlig er helt normalt og som NRK gjør masse av. (...) Jeg har kommet til at vi ikke bør være så kritisk til podkasten uten å være kritisk til alt annet som ligner.
NRK fikk også skryt fra rådsmedlem Stine Håheim.
– Jeg synes det er bra at NRK prøver å nå en målgruppe som i liten grad hører på NRK.
Hun var dog kritisk til hinting om produkter.
– «Helt fri for reklame» ble det sagt. Det synes jeg er naivt, fordi det er fryktelig mye hinting om produkter uten å si produktnavnet. Man utsetter en målgruppe som er unge kvinner for et større kommersielt press, sa hun.
– Journalistisk vurdering
Rådsmedlem Anders Amundsen innrømmet at han ikke kom seg gjennom episodene, men fattet interesse for hvordan NRK har vurdert om profiler i seg selv kan være reklame, både i Sophie Elise-podkasten og mer generelt.
Det spørsmålet fikk etikkredaktør Per Kalbakk svare på.
– At en person som har kommersiell interesse får eksponering gjennom å delta hos oss kan ikke utelukke vedkommende fra å medvirke, men vi skal gjøre en journalistisk vurdering om dette innholdet er interessant, svarte han, og trakk fram Therese Johaug som ekspertkommentator som eksempel.
Ny verden
Rådsmedlem Jan Bøhler fortalte at han har lyttet til deler av podkasten, og opplevde å høre temaer som omhandlet «utseende, hårforlengelse, parykker, klær og silikon».
– Den bekymringen som møder har skrevet inn om kroppspress og å bruke mest mulig penger på utseende forstår jeg veldig godt at de har, og at de er kritisk til at NRK fremmer den type profil. (...) Jeg tar klagene på alvor og synes NRK i større grad bør gjøre det, sa han.
– Det er ikke så veldig mye snakk om klær og kropp når man hører på det. Hvis man faktisk hører på det så er det mer en samtale mellom to venner, kommenterte Vilde Schanke.
Underholdningsredaktør Christina Rezk Resar fortalte at NRK har et rammeverk, men at de går ikke veldig inn i hva profilene snakker om.
Om kommersiell merkevare svarte hun følgende:
– Det er en ny verden for oss også. Det er en endring i profilene generelt at de har flere bein å stå på. Fra sak til sak har vi en diskusjon, sa hun.
Rezk Resar forklarte også at Sophie Elise og Fetisha er to av flere profiler NRK har, og at de kan fungere so men vei inn.
– Vi håper at de åpner blikkene våre for også andre mindre kjente.