Like før jul ble det varslet at Schibsted Media skal kutte.
Konsernsjef Siv Juvik Tveitnes har tidligere forklart til Medier24 inntektene til konsernet flater ut, mens kostnadene fortsetter å øke med pris og lønnsvekst.
Medier24 har kontaktet alle redaktørene i de norske mediehusene om hvilke tanker de har om de varslede kuttene.
– Unngåelig
VG-sjef Gard Steiro påpeker at Schibsted og de fleste andre medieselskaper har vært i omstilling så lenge han kan huske.
Han trekker fram den vanskelige overgangen fra en papirbasert til en ren digital medieøkonomi.
– Dessverre er konsekvensen at vi må effektivisere. Flere enn meg hadde håpet at vi skulle slippe nye innsparinger allerede i 2025, men det er nok unngåelig med tanke på endringene i mediebruk og utsiktene for norsk økonomi, sier Steiro til Medier24.
Medieforsker Tellef Raabe har tidligere uttalt til Medier24 at han ikke tror at det vil bli ostehøvelkutt over hele fjøla.
– VG gikk første gang på lenge i minus i 2023. Kan man anta at de som ikke er lønnsomme for øyeblikket er de som må kutte mest?
– Det blir feil av meg å spekulere i hvordan innsparingene vil skje. Den dialogen tar jeg først med de tillitsvalgte i VG. Vi er nå i startfasen av prosessen, og det er for tidlig å konkludere, svarer Steiro.
Han mener det er viktig å huske at Schibsted er et sammensveiset konsern der mange funksjoner er felles, når man skal vurdere de enkelte medienes resultater.
Steiro trekker fram teknologi, annonsesalg og HR, som eksempel.
– Vi medier deler kostnader og er gjensidig avhengige av hverandre for å lykkes.
I forrige uke var redaksjonsklubbene i Schibsted ute med en appell om at Tinius må åpne pengesekken og bidra i satsingen på lyd, levende bilder og oppbygging av Podme.
– Jeg forstår at redaksjonsklubbene har høye forventninger til eierne, men er i tvil om at løsningen på medienes utfordringer er direktestøtte til journalistikk. VG og de andre mediene bør over tid kunne bære egne kostnader uten støtte fra filantroper. Det handler dypest sett om vår frihet og uavhengighet.
– Består på ingen måte av daukjøtt
Ansvarlig redaktør Lars Håkon Grønning i E24 svarer at det er vanskelig å ha konkrete tanker rundt de varslede kuttene, siden de fortsatt vet lite om hvordan dette vil slå ut.
– Både Schibsted, E24 og andre må ha lønnsom drift og hele tiden jobbe for å drive så godt som mulig. Det har jeg full forståelse for, selv om det ikke er hyggelig når det snakkes om kutt, sier Grønning til Medier24.
Medieforsker Tellef Raabe har tidligere uttalt til Medier24 at han ikke tror at det vil bli ostehøvelkutt over hele fjøla.
– E24 har gått i minus i noen år nå, sist årsresultat var 17 millioner i minus. Kan man anta at de som ikke er lønnsomme for øyeblikket er de som må kutte mest?
– Jeg tror økonomien i Schibsted er mer komplisert enn at man bare kan se på det enkelte selskaps regnskap og trekke noen konklusjoner ut av det. Det tror jeg man skal være varsom med, svarer Grønning.
Siden det enda er uavklart, ser ikke Grønning noe videre grunn til å spekulere i dette.
– Men det klart at redaksjonen i E24 består på ingen måte av daukjøtt. Hvert kutt vil være en svekkelse. Det tror jeg er viktig å være ærlig på.
Han er klar på at ambisjonen må være å legge grunnlag for videre vekst i selskapet.
Redaksjonsklubbene har vært ute med en appell om at Tinius må åpne pengesekken og bidra i satsingen på lyd, levende bilder og oppbygging av Podme.
– Hva tenker du om denne appellen?
– Det å leve på oppsparte midler går an om du vet at du ikke har så mange år igjen å leve. Verken Schibsted eller E24 har tenkt til å dø med det første. Å basere seg på oppsparte midler tror jeg ville vært en usedvanlig dårlig strategi.
Konsernsjef Siv Juvik Tveitnes uttalte til Medier24 at det ikke er akseptabelt at Schibsted Media ikke tjener penger.
– Har du fått beskjed om at E24 må bli lønnsomt?
– Den beskjeden har jeg ikke trengt å få. Det har vært ambisjonen hele veien. Så har vi vært i en investeringsfase i flere år hvor vi har gått med planlagte underskudd. Men planen har hele veien vært å tjene penger, svarer E24-sjefen.
– Realiteten
Sjefredaktør Kjersti Sortland i Stavanger Aftenblad er klar på at behov for kutt, verken er en kjekk situasjon å være i, eller beskjed å få.
– Men slik er realiteten, når Schibsted Media etableres i dagens økonomiske virkelighet. Hver bedrift må leve av en tilstrekkelig effektiv drift, sier Sortland.
Stavanger Aftenblad leverte et årsresultat på 18 millioner kroner i pluss.
Men som forretningsansvarlig svarer Sortland at hun sjelden har forventninger om særbehandling, når Medier24 spør om hun forventer andre tar en større andel av kuttene.
– Men jeg vil ikke spekulere, før planen for hvordan kuttene skal tas både i avisene og i felles funksjoner er jobbet fram. Dette skal det jobbes videre med på nyåret, og det må dessuten skje i samarbeid med tillitsvalgte.
Aftenbladet sjefen mener de tillitsvalgte er i sin fulle rett til å gå ut med en slik appell i offentligheten.
Samtidig synes hun Ole Jacob Sunde sitt svar på appellen var fint.
– Det viktige, sett fra mitt redaktør-ståsted, er at avisen vår, og andre medier, til enhver tid har sunn og effektiv drift - som gjør det mulig for oss å levere god journalistikk til mer enn 350.000 innbyggere. For det må vi fortsette med, også i de neste 131 år.
– Ikke høy nok
Ansvarlig redaktør Trond Olav Skrunes i Bergens Tidende (BT) svarer dette på hva han tenker om de varslede Schibsted Media-kuttene.
– Det er ikke en hyggelig beskjed. Samtidig forstår jeg analysen og begrunnelsen. Inntektsveksten i konsernet er ikke høy nok. Vi må tilpasse kostnadene til våre inntekter, sier Skrunes til Medier24.
BT leverte et årsresultat på 18 millioner kroner i pluss i 2023. Men heller ikke Skrunes mener man bør legge dette til grunn når Medier24 spør om han forventer at andre tar en større del av kuttene.
– Det er flere hensyn å ta i de vurderingene som konsernledelsen må gjøre her. Det er vanskelig for meg å legge noen føringer. Det er de som har det helhetlige ansvaret.
Samtidig påpeker Skrunes at han er opptatt av å ivareta BT som en sterk og god avis i Bergen på Vestlandet
– Tilsvarende vil det være for alle de andre merkevarene og avisene i Schibsted. Det er viktig for oss å ivareta de sterke merkevarene. Det tror jeg også konsernledelsen og eieren er opptatt av.
Når det gjelder appellen til redaksjonsklubben om at Tinius må åpne pengesekken, sier Skrunes at han som publisher ikke skal mene noe om eierne.
– Det vi nå står i handler om daglig drift. Investeringer er noe annet. Der har eierne signalisert at de vil støtte Schibsted i å gjøre gode og kloke investeringer. Men det er klart at eierne vil forvente at vi vil ha en sunn og god drift.
Mener Schibsted må bli mindre
Ansvarlig redaktør Trine Eilertsen i Aftenposten påpeker at Schibsted Media må være lønnsom.
– Det opplever jeg at alle som jobber i kommersielle medier forstår. Nå må vi jobbe skikkelig med organisasjon og struktur, sier Eilertsen.
Hun mener den må bli enklere og mindre.
– Vi er forbi den tiden vi kunne ty til ostehøvelkutt, det blir for lettvint. Men derfor må vi også bruke tid og gjøre en ordentlig jobb.
Aftenposten leverte et årsresultat på 116 millioner kroner i pluss i 2023.
– Forventer du at noen andre tar en større del av kuttene neste år?
– Aftenposten er avhengig av mange andre miljøer i Schibsted for å lykkes. Derfor kan vi ikke bare se oss selv i dette. Vår utfordring heter digital lønnsomhet, og der må vi jobbe for å kunne leve godt i landet også når papirinntektene fortsetter å falle.
På spørsmål om hva hun tenker om appellen til redaksjonsklubbene, svarer Eilertsen dette:
– Appellen til Tinius er ryddig og konkret, og det var svaret fra Tinius også.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no