I en kronikk i DN med tittelen «På tide å bla opp, Tinius» tar en samlet klubbledelse i Schibsted-avisene til orde for handling fra Stiftelsen Tinius, eieren av Schibsted Media.
Schibsted Media har varslet kutt, og ansatte må forvente å bli færre i 2025.
Lederne for redaksjonsklubbene i Schibsted-avisene peker på at stiftelsens nettsider oppgir at «når det er nødvendig, skal stiftelsen også arbeide for og subsidiere prosjekter som påvirker de generelle forholdene som er essensielle for å sikre en fri og uavhengig presse».
Nå er det nødvendig, mener klubbene.
De tar særlig til orde for pengeinnskudd i satsingen på lyd og levende bilder i mediehusene.
«Når mediehusa nå igjen må spara penger, bør Tinius ta ei meir aktiv rolle i Schibsteds strategiske investeringar for framtida. Tinius har pengane. Tinius har tru på at til dømes lyd og bilete på sikt vil gi inntekter til mediehusa – og slik vera «essensielle for å sikre en fri og uavhengig presse». Derfor bør Tinius ta noko av den finansielle byrda for til dømes lyd- og biletsatsinga av mediehusas skuldrer når det nå buttar i økonomien».
Kronikken er signert Erik Fossen, leder for redaksjonsklubben i Bergens Tidende, Jostein Matre, leder for redaksjonsklubben i VG, Kristjan Molstad, leder for redaksjonsklubben i Aftenposten, Nora Rydne, leder for redaksjonsklubben i E24, og Jan Zahl, leder for redaksjonsklubben i Stavanger Aftenblad og NJ Schibsted.
Klubblederne skriver at Tinius ikke eksisterer for å bygge formue, men for å bruke den på å bygge bærekraftige mediehus.
Avslutningsvis henvender de seg direkte til styreleder i Tinius, Ole Jacob Sunde:
«Som det heiter på ny norsk: Put your money where your mouth is, Ole Jacob.»
Ole Jacob Sunde har så langt ikke besvart Medier24s henvendelse.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no