Siv Juvik Tveitnes, konsernsjef i Schibsted Media.

Schibsted-sjefen om varslede kutt: – Ikke akseptabelt at vi ikke tjener penger

– Vi har en økonomisk situasjon som er krevende for oss, sier konsernsjefen. Nå forbereder Schibsted Media de ansatte på en ny kuttrunde.

Publisert

Schibsted Media-ansatte må forvente å bli færre ansatte i 2025.

Konsernsjef Siv Juvik Tveitnes forklarer ovenfor Medier24 bakgrunnen for grunnen til at de må kutte. Det er fordi kostnadene øker mer enn inntektene.

– Vi har en økonomisk situasjon som er krevende for oss, og som har blitt tøffere. Inntektene flater ut, og kostnadene fortsetter å øke med pris og lønnsvekst. 

– Derfor må vi ta grep for å få tilbake lønnsomheten i selskapet vårt, sier Juvik Tveitnes.

Vil se hvor kutt blir minst smertefullt

Schibsted Media har nå startet et arbeid med å ta tak i utfordringene i den økonomiske situasjonen i det lengre løp.

– En av tingene vi har jobbet med er å få en enklere og mer effektiv organisasjonsstruktur. Dette står vi midt i nå. Konsekvensene avhenger av hvordan arbeidet lander.

Konsernsjefen forteller at de har høy grad av involvering av både lederne i selskapet og ansattrepresentanter.

Fredag morgen uttalte medieforsker ved SNF/NHH, Tellef S. Raabe, at han tror den neste kuttrunden i Schibsted i større grad vil ramme ansatte tettere på den journalistiske kjernen.

– Har han rett her?

– Vi har sagt at vi må se på store deler organisasjonen vår. Men hvordan dette kommer til å treffe er for tidlig å si noe om, svarer Schibsted-sjefen.

Raabe tror heller ikke at det vil bli ostehøvelkutt hvor alle skal kutte likt.

– Hvordan vil kutten slå ut?

– Dette er for tidlig å si fordi vi jobber med dette nå. Men når vi jobber med slike kutt, så må vi alltid gjøre vurderinger på hvor det er minst smertefullt å ta ut kostnader.

– Ikke akseptabelt

– Har driftsmarginen til mediehusene i Schibsted vært for dårlig de siste årene?

– Ja, det er sårbart med lave marginer når man får konjunktursvingninger som vi er inne i nå med fall i annonseinntekter.

Juvik Tveitnes er klar på at det er viktig å ha marginer i medieselskapene.

– Annonseutviklingen går hånd i hanske med konjunkturen i samfunnet, derfor er det avgjørende å ha marginer. Vi har vært gjennom noen tøffe år på annonsesiden, og det påvirker økonomien vår i stort. Da må vi gjøre justeringer.

– Det er ikke akseptabelt at vi ikke tjener penger. Det er vår sikreste vei for å drive med uavhengig journalistikk at vi har penger til å gjøre det, fortsetter hun.

Vurderte tidspunkt

Beskjeden om at man må forvente å bli færre kom på et allmøtet ikke lenge før jul. 

Konsernsjefen forteller at det alltid er en vurdering å ta om man skal si det før eller etter høytiden.

– Jeg og ledelsen, sammen med de konserntillitsvalgte, har vurdert situasjonen slik at når vi vet det vi vet, så ønsker vi å være åpne og transparente mot våre ansatte. Det er ikke en gøy beskjed å komme med før jul, samtidig er det realiteten.

– Skaper man ikke en usikkerhet når man sier litt, men ikke vet helt hvordan dette vil bli?

– Jo, det skaper usikkerhet. Samtidig er dette det vi vet, og da deler vi det. Hadde vi ventet til vi hadde alle svarene, så kan det hende mange ville følt at de blir ført bak lyset ved at vi hadde jobbet med ting over lang tid som vi ikke hadde vært åpen om.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS