Tellef S. Raabe, Tellef Raabe.
Medieforsker ved SNF/NHH, Tellef S. Raabe.

Tviler på at Schibsted tar fram ostehøvelen: – Vil oppleve det som svært urettferdig

Medieforsker Tellef S. Raabe tror den neste kuttrunden i Schibsted Media vil i større grad ramme journalistikken.

Publisert

Schibsted Media må forvente å bli færre ansatte i 2025.

Også i 2022 varslet de også innsparinger – da skulle de kutte 500 millioner kroner innen utgangen av 2024.

Medieforsker ved SNF/NHH, Tellef S. Raabe forklarer at mye av kuttene den gangen var knyttet til trykk, distribusjon og frekvens – samt personell knyttet til papir.

– Den neste kuttrunden vil nok i større grad ramme ansatte tettere på den journalistiske kjernen, sier Raabe til Medier24.

Ingen detaljer

Beskjeden om kutt ble formidlet på et allmøte av konsernsjef Siv Juvik Tveitnes onsdag denne uka. Konsernledelsen har ikke kommunisert noen ytterligere detaljer om hvordan kuttene vil slå ut i organisasjonen.

Konserntillitsvalgt Ingunn Saltbones fortalte til Medier24 at de ble varslet om at kostnadene øker for mye i forhold til inntektene. 

– Det må gjøres grep for at vi skal bli en levedyktig organisasjon fremover, sa Saltbones.

Schibsted Media skilte tidligere i år lag med Schibsted Marketplaces. Dermed består konsernet hovedsakelig av mediebedrifter, og avdelinger knyttet opp mot dem.

Det vil overraske Raabe om Schibsted Media går inn for et ostehøvelprinsipp hvor alle skal kuttes likt.

– Det er tross alt svært ulike driftsresultat i de forskjellige merkevarene.

Har kuttet i papir

I fjor gikk VG med underskudd for første gang på lenge. E24 har i mange år tapt penger, og endte i fjor med et årsresultat på minus 17 millioner kroner.

– Mens Aftenposten og Bergens Tidende har iverksatt en rekke kostnadstiltak særlig knyttet til papir og distribusjon, som har gjort at de har hatt ganske akseptable resultat.

Raabe tror dette vil kunne gi utslag for hvordan kuttene blir fordelt internt.

– Jeg tror klubbene vil oppleve det som svært urettferdig dersom det blir like store prosentmessige kutt i Aftenposten som i E24, sier Raabe.

VG annonserte på tampen av 2023 at de ville spare 40 millioner kroner og bli 18 færre årsverk.

VG-sjef Gard Steiro fortalte til Medier24 i mai at noen av sparetiltakene først vil ha effekt i 2025.

– Betydelig kutt

Raabe tror omorganiseringen i Schibsted etter splitten er krevende organisatorisk når man skal fordele folk på tvers av de to nye selskapene.

Schibsted Media fikk 200 nye årsverk etter splitten som typisk var fellesfunksjoner, som HR og teknologi. Det innebærer en betydelig økning i faste kostnader.

2025 vil bli det første driftsåret hvor Schibsted Media er fullstendig eid av Stiftelsen Tinius.

– Neste år vil det gjennomføres betydelig kutt, og jobben blir å rigge organisasjonen på best mulig måte. Det tror jeg de vil klare godt, men nedbemanning er alltid tøft.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS