Konserntillitsvalgt i Schibsted, Ingunn Saltbones.
Konserntillitsvalgt i Schibsted, Ingunn Saltbones.

Tillitsvalgt om Schibsted-kuttene: – Dette skaper en usikkerhet

Skulle vært ferdig med kuttrunde - nå kommer en ny. – Tror denne runden vil oppleves som tøffere, sier konserntillitsvalgt.

Publisert Sist oppdatert

Onsdag ettermiddag ble det kjent at Schibsted Media-ansatte har fått beskjed om at de må forvente å bli færre ansatte i 2025.

Det var konsernsjef Siv Juvik Tveitnes som fortalte om dette på et allmøte.

Konserntillitsvalgt Ingunn Saltbones opplyser til Medier24 at de sentrale tillitsvalgte var blitt varslet om dette i forkant.

– Vi ble varslet om at kostnadene øker for mye i forhold til inntektene. Det må gjøres grep for at vi skal bli en levedyktig organisasjon fremover, sier Saltbones til Medier24.

– Skaper usikkerhet

De tillitsvalgte opplever å ha en god dialog med ledelsen, forteller hun. Fremover skal de gå i tett dialog med ledelsen om hvordan kuttene skal gjøres.

– Vi kommer til å jobbe for at dette skal ramme de ansatte i minst mulig grad, og man skal lete etter andre måter å spare inn kostnader på.

Når ledelsen har uttalt at Schibsted Media skal bli færre, så er konserntillitsvalgte klar på at de må se på verktøykassen de har.Hun trekker frem ting som å ikke ansette nye eller tilby gode sluttpakker til ansatte.

– Vårt mål er at man skal finne gode løsninger for de ansatte i det som er en ganske vanskelig økonomisk situasjon.

– Skaper dette en usikkerhet hos de ansatte når man får vite at man blir færre, men ikke så mye mer enn det?

– Ja, det er klart at dette skaper usikkerhet, svarer Saltbones.

De tillitsvalgte som har blitt informert om dette, har også vært med i en diskusjon om det var riktig å fortelle om kuttene før jul.

– Fra ansattrepresentantenes perspektiv så mener vi det ville vært veldig feil å ha en koseprat før jul, og så eventuelt komme med veldig dramatisk budskap etter jul. Det ville vært veldig falskt, og folk ville følt seg lurt.

– Vil oppleves tøffere

I starten av 2023 ble det klart at Schibsted skal kutte 500 millioner kroner innen to år. Da var de også sammen med markedsplassene. Siden den gang har de skilt lag.

– Nå er det varslet at man skal bli færre. Hvordan vil du beskrive situasjonen nå i Schibsted Media?

– Det vil nok varierer veldig fra selskap til selskap. Noen har allerede vært gjennom store og flere nedbemanningsrunder. VG har nettopp fullført sin nedbemanning som har vært dette året i tillegg til en stor omorganisering.

– Mange vil si: «Vi er allerede kuttet til beinet». Jeg tror denne runden vil oppleves tøffere, legger hun til.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS